Σελίδες

Tι πιστεύουμε

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον όσο μπορείς:
Μη την εξευτελίζεις.

Κυριακή 27 Μαΐου 2012

THE 300 OF SPARTA

and 1 of the 300 Spartans ή το πιο σημαντικό εξαήμερο που έχει ποτέ ζήσει ο κόσμος...


                                        Πιττακός ο Μυτιληναίος 

                                        "Αρχή άνδρα δείκνυσι"
                                        "Η εξουσία φανερώνει τον άνδρα" 


                              Ίων Δραγούμης, "Μαρτύρων και Ηρώων Αίμα"

  "Όλα έμεναν άκαρπα χωρίς τον Ήρωα.
      Χρειάσθηκε ο θάνατος ενός παλληκαριού,
για να δώσει πνοή ζωής στις πρώτες εκείνες ενέργειες και σ’ όλα τα σχέδια.
Τα λόγια των Ελλήνων έμεναν λόγια
             ώσπου να έλθει ο θάνατος να τα ζωντανέψει.
      Ο θάνατος δεν είναι λόγια, είναι αλήθεια,
Ο θάνατος είναι ζωή."



Ο Δημάρατος, πρώην βασιλιάς στην Σπάρτη, καταδικασμένος σε θάνατο, είχε διαφύγει στην Περσία και είχε γίνει σύμβουλος του Ξέρξη. Στην πραγματικότητα όμως ήταν ο πρώτος υπέρ-πράκτωρ. Ο πρώτος James Bond. Ήταν σε συνεχή επαφή με την ευφυέστατη βασίλισσα Γοργώ, την σύζυγο του Λεωνίδα και σε αυτήν έστελνε κρυπτογραφημένες πληροφορίες, καλυμμένες κάτω από κερί! Κατ' αυτό τον τρόπο οι Σπαρτιάτες ήταν πολύ πιο μπροστά από τους άλλους Έλληνες και από τους Πέρσες στο καυτό ζήτημα των πληροφοριών, η δε Γοργώ αποδεικνύεται ότι είχε βασική επιρροή και συμμετοχή στη δημιουργία του θαύματος των Θερμοπυλών. 

Ο Δημάρατος λοιπόν μετά από ερώτηση του Πέρση βασιλιά, έδωσε τις παρακάτω συνοπτικές πληροφορίες για τους Έλληνες και για τους Σπαρτιάτες ειδικώτερα σύμφωνα με τον Ηρόδοτο.

"Οι Έλληνες είναι λαός φτωχός αλλά προικισμένος με μεγάλες αρετές. Οι άντρες αυτοί ετοιμάζονται για να πολεμήσουν και έχουν την συνήθεια πριν τη μάχη, να στολίζονται και να φορούν στεφάνι στα μαλλιά. Να γνωρίζεις πως αν καθυποτάξεις και τους Σπαρτιάτες, κανένα άλλο έθνος δεν θα τολμήσει να σου αντισταθεί. Πολεμάς με ένδοξο λαό και γενναιότατους άντρες". 




   Η πολυσυζητημένη σπαρτιατική Φάλαγγα.


Ο μέγας λυρικός επιγραμματοποιός - ποιητής Σιμωνίδης έγραψε:
Για κείνους που πέθαναν στις Θερμοπύλες, ένδοξη η τύχη, ωραίος ο θάνατος, βωμός ο τάφος, μνήμη παντοτινή αντί για θρήνος, κι η μοίρα τους αντικείμενο εγκωμίων. Σάβανο σαν κι αυτό μήτε η σαπίλα, μήτε ο χρόνος ο πανδαμάτορας θα αμαυρώσει των γενναίων ανδρών. Και το μνήμα την καλή φήμη της Ελλάδας διάλεξε για ένοικό του. Μάρτυρας είναι ο Λεωνίδας, ο βασιλιάς της Σπάρτης, που μέγα στολίδι άφησε πίσω του την αρετή και δόξα αιώνια.


Είναι αποδεδειγμένο ότι οι Σπαρτιάτες ήταν στρατιώτες εφ' όρου ζωής: Από τα 20 έως τα 60 τους χρόνια, οι άνδρες ασκούνταν, έτρωγαν ασκητικά και κοιμόντουσαν ανά 15 άτομα μαζί σε σκηνές. 


Ο βασιλιάς των Μακεδόνων Αλέξανδρος (παππούς του Μεγάλου Αλεξάνδρου), προκειμένου να βοηθήσει τους άλλους Έλληνες κατά την κρίσιμη στιγμή της μαζικής και οργανωμένης εκστρατείας του Ξέρξη, προσποιήθηκε ότι προδίδει τους συμπατριώτες του και συμπράττει με τους Πέρσες, με τον σκοπό να μάθει τα πολεμικά τους σχέδια και να ενημερώσει τους Έλληνες για τις κινήσεις και τις προθέσεις του Πέρση βασιλιά. Εδώ υπάρχει άλλος ένας υπέρ-πράκτωρ, άλλος ένας έτοιμος να θυσιασθεί για την πατρίδα του, ο οποίος έκανε παρεμφερή δουλειά με αυτή του Δημάρατου.
Το γεγονός αυτό, εκτός από τον απίστευτο ηρωισμό του Αλέξανδρου, αποδεικνύει και την σταθερή και αμετακίνητη γνώση και πεποίθηση των Μακεδόνων περί της ελληνικότητάς τους. Άλλωστε είχαν την ίδια προέλευση και καταγωγή με τους Σπαρτιάτες και εκαυχώντο γι' αυτό (Ηρακλειδείς, απόγονοι του Ηρακλή). 


Η Πυθία είχε χρησμοδοτήσει για τα περίφημα "ξύλινα τείχη". Επακολούθησε μεγάλη σύγχυση, γιατί δόθηκαν πολλές διαφορετικές ερμηνείες. Ο Θεμιστοκλής έδωσε την καλλίτερη με την ανάγκη ναυπήγησης πλοίων. Άλλοι αποφάσισαν να κλείσουν με ξύλινα τείχη τον Ισθμό της Κορίνθου, που και αυτός ήταν στενή και κατάλληλη για πόλεμο τοποθεσία, όχι όμως τόσο καλή και προσφερόμενη, όσο οι Θερμοπύλες.
Οι τελευταίες, εκτός από ιδανικές για την αναχαίτιση του Ξέρξη, είχαν στην περιοχή τους το μεγάλο Ιερό των Αμφικτυονιών και της Δήμητρας και ένα επίσης μεγάλο Ιερό του Ηρακλή, Ιερά τα οποία έπρεπε να προστατευθούν.
Οι 5 Έφοροι, που διοικούσαν την Σπάρτη και όχι οι 2 βασιλείς, υποστήριξαν (κακώς για άλλη μια φορά) τη λύση του Ισθμού. Γι' αυτό και δεν έδωσαν ισχυρό στρατό στον Λεωνίδα, παρά μόνο την φρουρά του. 
Είχαν συμπέσει τότε κατά κακή σύμπτωση και οι 9ήμερες εορτές του Καρνείου Απόλλωνα, κατά τις οποίες απαγορευόταν οποιαδήποτε συμμετοχή σε πόλεμο.
Παρ' όλα αυτά κοντά στον Λεωνίδα συγκεντρώθηκαν από διάφορες ελληνικές πόλεις συνολικά 7000 οπλίτες, και όπως θα δούμε παρακάτω, εάν οι Φωκαείς έκαναν το στοιχειώδες καθήκον τους, δηλαδή να αποτρέψουν το μέτριας ισχύος στρατιωτικό απόσπασμα του Πέρση Υδάρνη, να περάσει από την στενωπό του Ασωπού, η έκβαση της μάχης θα ήταν τελείως διαφορετική, και ο ευφυής και άδολος και με σπάνιες ικανότητες Λεωνίδας μπορεί να ζούσε και να ένωνε (όπως ονειρευόταν) την αγαπημένη του πατρίδα, πράγμα που ήδη από τότε ήταν το όνειρο όλων των πάνω από τα στενά όρια της πόλης-κράτους ευρισκομένων, οι οποίοι έβλεπαν ότι αυτό το σύστημα διακυβέρνησης έπρεπε να βελτιωθεί ή να αλλάξει, προκειμένου να καταστεί ικανό να υπερασπισθεί τον πολιτισμό από τα επάλληλα κύματα των επίδοξων λεηλατών και κατακτητών.


Ο Εφιάλτης δεν ήταν ένας ανάπηρος γιος σπαρτιατικής οικογένειας, που για να διασωθεί από τον Καιάδα, τον είχαν στείλει οι γονείς του να μεγαλώσει στην Αρκαδία, όπως λέει η διάσημη ταινία. Ήταν ένας φιλόδοξος κάτοικος γειτονικού χωριού των Θερμοπυλών, ο οποίος δελεάσθηκε από τα πλούτη και τις τιμές, που του έταξε Ο Ξέρξης. Έτσι οδήγησε τον Πέρση στρατηγό Υδάρνη με τους στρατιώτες του (όχι πολύ ισχυρό στρατιωτικό απόσπασμα) στην χαράδρα του Ασωπού, όπου συνάντησαν τους 1000 Φωκαείς, που φρουρούσαν την ατραπό συγκεντρωμένοι σε κάποιο οχυρό σημείο και τους ενόχλησαν με τον θόρυβο που έκαναν και τους ξύπνησαν...
Οι Φωκαείς αντιλαμβάνονται πως οι Πέρσες δεν ενδιαφέρονται γι' αυτούς και αντί να τους επιτεθούν και να τους ανακόψουν, επαναπαύονται στην ανδρεία των τριακοσίων, να αντιμετωπίσουν και αυτή την από τα νώτα περσική επίθεση.
Αν οι Φωκαείς είχαν κάνει το αυτονόητο και είχαν κρατήσει άμυνα, η ροή της ιστορίας θα είχε εξελιχθεί εντελώς διαφορετικά.

 

Οι Πέρσες ήταν πλέον προ των πυλών και οι Έλληνες αρχηγοί (με συνολικά 7000 οπλίτες) είχαν συζητήσεις και διενέξεις. Αρκετοί αρχηγοί αποσύρθηκαν με τα στρατεύματα τους βλέποντας το αδύνατο της αντίστασης. Ο Λεωνίδας έδωσε εντολή να αποσυρθούν όλοι οι σύμμαχοι Έλληνες στρατιώτες, καθώς τους θεώρησε απρόθυμους να αντιμετωπίσουν τον ισχυρό εχθρό, βλέποντας όμως το θέμα και από τη δική τους πλευρά και σκεπτόμενος ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα η πατρίδα θα χρειαζόταν άμεσα αυτούς τους εμπειροπόλεμους (αλλά όχι σαν τους Σπαρτιάτες) πολεμιστές.
Οι Θεσπιείς, πραγματικοί ήρωες και αυτοί, με Αρχηγό τον Δημόφιλο παρέμειναν στο πλευρό του Λεωνίδα με δική τους θέληση, δηλώνοντας πως αρνούνται να εγκαταλείψουν τους 300 Σπαρτιάτες.
Τόσο όμορφα το αφηγείται ο Ηρόδοτος "Έτσι οι Θεσπιείς έζησαν με τους Σπαρτιάτες και πέθαναν μαζί τους"...



Aφού ο Λεωνίδας αρνήθηκε άλλη μια πρόταση του Ξέρξη, την τελευταία, να γίνει βασιλιάς μιας φόρου υποτελούς Ελλάδας, το πρωί της μεγάλης ημέρας, της έκτης και τελευταίας, οι πολεμιστές γυάλισαν τα δόρατα και τις ασπίδες τους, ακόνισαν τα ξίφη τους και έκαναν λουτρό. Χτένισαν και αρωμάτισαν τα μακριά μαλλιά τους και κάθησαν σε δείπνο. 
Η πρόποση  του Λεωνίδα λιτή: "Συμπατριώτες, ας προγευματίσουμε λιτά, αφού το βράδυ θα φάμε πλουσιοπάροχα στο Βασίλειο του Πλούτωνα". 


Μετά επακολούθησε η τελευταία μάχη, το τέλος των σπουδαιότερων έξι ημερών της παγκόσμιας Ιστορίας και το τέλος του αγνότερου και γνησιότερου ήρωα, του ήρωα που τόλμησε να εκστομίσει το ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ στην μεγαλύτερη στρατιά που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα.



   Το άγαλμα του Λεωνίδα στην σημερινή Σπάρτη.



 Ώ ξειν', ἀγγέλειν Λακεδαιμονίοις ότι τήδε κείμεθα,

τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι 



(Επιτάφιος των Θερμοπυλών, 

επίγραμμα Σιμωνίδη)




Όλοι γνωρίζουν την σημασία της μάχης των Θερμοπυλών. Οι περισσότεροι λαοί έχουν αντλήσει το αιώνιο και γι' αυτούς παράδειγμα της απόλυτης ανδρείας, αυταπάρνησης και φιλοπατρίας από τον Λεωνίδα και τους 300 του. 
Οι Σαμουράι στην Ιαπωνία έχουν τους 300 σαν αθάνατα πρότυπά τους. 
Οι Αμερικανοί από τότε που ανεξαρτητοποιήθηκαν από την Αγγλία, διδάσκουν συστηματικά τα γεγονότα της μάχης των Θερμοπυλών και τα διδάγματά της στις στρατιωτικές σχολές τους. 
Το ίδιο πράγμα κάνουν με σύστημα και συνέπεια και πάρα πολλά άλλα κράτη.
Η Υπέρτατη γενναιότητα των 300 όμως επηρεάζει όλες τις κατηγορίες της ανθρώπινης δραστηριότητας. 
Έτσι δεν θα μπορούσε και η σύγχρονη λογοτεχνία, να μην εμπνευσθεί από αυτή τη μόνιμη πηγή έμπνευσης.
Μια φίλη μού έδωσε ένα εκπληκτικό κείμενο από τη γειτονική Ιταλία, το οποίο έχει πραγματικά συγκλονιστική αμεσότητα, καθώς περιγράφει με ενάργεια και πρωτοτυπία τις τελευταίες στιγμές ενός οπλίτη από τους 300, ενός από εκείνους που έσωσαν κάθε μορφή του σημερινού πολιτισμού.




Πηγαίνω να πεθάνω αύριο.

Πηγαίνω να πεθάνω αύριο και γράφω αυτά τα λόγια, κάτω από το φως ενός πυρσού περιμένοντας το ξημέρωμα.

Συλλογίζομαι ότι η φαντασμαγορία των αστεριών και η λάμψη τους, είναι πολύ διαφορετική από το σκοτάδι που περιβάλλει τα πτώματα, που βρίσκονται μπροστά μου.
Οι ίδιες λάμψεις, που όμως είναι χρωματισμένες με την κόκκινη λάσπη που ποδοπατώ και που η στυφή τους μυρωδιά με αηδιάζει τόσο, όσο και η γνώση τού ότι αύριο θα είμαι ένας από αυτούς.

Εγώ ο Αγαθοκλής, Σπαρτιάτης στρατιώτης, φυλάω το πέρασμα των Θερμοπυλών.

Ξέρω ότι σήμερα είμαστε περικυκλωμένοι και ότι ο τόπος αυτός θα είναι ο τάφος μου, και ενώ το σκέπτομαι το στομάχι μου νοιώθει το κρύο, σαν ήδη να έχει εισβάλει η ψύχρα τού θανάτου στο σώμα μου.
Γι’ αυτό γράφω προσεκτικά, και κάνοντας το, τα χέρια μου σταματούν να τρέμουν και οι φόβοι μου σβήνουν.
Όχι, δεν θα προσπαθήσω να φύγω μέσα στο σκοτάδι, αντίθετα γράφω και τα λόγια μου αυτά θα μιλούν, όταν αύριο θα είμαι νεκρός.
Θα σας εξηγήσουν το γιατί δέχομαι το πεπρωμένο μου, έτσι ώστε να κάνουν κατανοητά τα κίνητρα, εκείνων που περιμένουν το θάνατο εδώ.

Εμείς, οι Σπαρτιάτες τού Λεωνίδα, οι φρουροί τού βασιλιά, λένε ότι είμαστε οι μόνοι άνδρες, οι οποίοι είχαν επιλεγεί μεταξύ εκείνων, που έχουν τη μεγαλύτερη περιφρόνηση προς τον πλούτο και την πολυτέλεια, και δεν αφεθήκαμε ποτέ να διαφθαρούμε από τον χρυσό αλλά σας λέω ειλικρινά ότι όποιος ισχυρισθεί κάτι τέτοιο, ψεύδεται.

Στην Κόρινθο, για πρώτη φορά είδαμε χρυσό και ασήμι σε αφθονία και σιγά - σιγά αρχίσαμε να ανυπομονούμε για τη λεία, όμως πολύ γρήγορα αντικρύσαμε αδελφό να μαλώνει με τον αδερφό του για ένα ασημένιο κύπελλο, ή τους άνδρες που είχαν πολεμήσει μαζί, να μαλώνουν για μια σκλάβα με πράσινα μάτια.
Ο Λεωνίδας μας είδε κυριευμένους από την απληστία και μας κάλεσε στην αγορά. Εκεί, έρριξε ό,τι τού αναλογούσε στο έδαφος και είπε:
«Eδώ είναι μερίδιο μου, αλληλοσκοτωθείτε, για να το πάρετε»
Εμείς, οι τριακόσιοι άνδρες τής φρουράς του, ντροπιασμένοι, ρίξαμε κάτω τον πλούτο μας με τον ίδιο τρόπο.
Από εκείνο το βράδυ βγήκαμε μέσα από το μαρμάρινο ανάκτορο και κοιμόμαστε έξω από την πόλη κάτω από λινές σκηνές μας.
Όλοι οι άνδρες τού στρατού τής Σπάρτης μας επαίνεσαν και είπαν: "Αυτοί είναι οι μόνοι άνδρες, που δεν είναι δυνατόν να δωροδοκηθούν."
Όμως για να μοιραστούμε τον χρυσό δεν μας ενδιέφερε πλέον, επειδή είδαμε την τιμή τής χλιδής που μας φάνηκε τόσο υψηλή, ώστε ούτε και ένας από τους τριακοσίους είχε το κουράγιο να παραμείνει στην πόλη.

Έτσι, όταν αναγνωρίσαμε τον Ξέρξη, πάνω στο λόφο, ντυμένο με μετάξι δεμένο με πολύτιμους λίθους, αδιαφορήσαμε για τα πλούτη του.
Βέβαια, το ίδιο βράδυ αυτός μας πρόσφερε ένα τεράστιο φορτίο χρυσού, προκειμένου να φύγουμε από το πέρασμα και νοιώσαμε πάλι το σκουλήκι τής απληστίας μέσα μας, και νομίζω ότι ο καθένας αισθάνθηκε την επιθυμία τού πλούτου, ώστε να εγκαταλείψει τον αγωνιστικό χώρο, προκειμένου να ζήσει, αλλά ο Λεωνίδας στήθηκε πάλι μπροστά μας.
Αυτός μας γνωρίζει και γι 'αυτό δεν μίλησε για την τιμή, για τη δόξα ή για την Πατρίδα, γιατί ήξερε ότι αυτή τη φορά αυτοί οι ορισμοί θα ήταν κούφιες λέξεις στα αυτιά μας μπροστά στην λέξη ζωή.

"Ίσως κάποιος θέλει να συνεχίζει να ζει στην Κόρινθο -είπε- και όποιος θέλει, μπορεί να λάβει το μερίδιο του και να μ' αφήσει. Σε όποιον θα το κάνει τού προτείνω να φορτώσει πολύ χρυσό, προκειμένου να ξεχάσει τα πρόσωπα των φίλων που θα αφήσει πίσω του και για να του χρησιμεύσει ακόμα, προκειμένου να ξεχάσει το αίμα αυτών που θα πεθάνουν από την προδοσία του πέρα εκεί στο στενό πέρασμα".

Αυτό δήλωσε, μετά κοίταζε σιωπηλός, ενώ κανείς δεν κινήθηκε και κανένας από μας δεν πέταξε τα όπλα και ότι για μια στιγμή, μόνο για μια αιώνια στιγμή, θα χαιρόταν να είναι εκεί μαζί με τον βασιλιά μας.

Αυτό συνέβη και όποιος λέει αλλιώς, αξίζει να πεθάνει!

Για εμάς, τους Σπαρτιάτες τού Λεωνίδα, φρουρούς τού βασιλιά, λένε ότι είμαστε άνδρες μεγάλης αξίας, που δεν φοβούνται το θάνατο και περιφρονούν τη λεπίδα των όπλων τού εχθρού.
Εγώ, αλήθεια σας λέω, ότι όποιος το λέει αυτό, ψεύδεται, επειδή βλέποντας το στρατόπεδο τού εχθρού γεμάτο με όπλα, σφίγγει η καρδιά μας από φόβο στο κόψιμο τής λεπίδας και στον πόνο από τις πληγές της, όμως περισσότερο από αυτόν τον πόνο, φοβόμαστε την περιφρόνηση από τον φίλο που αγωνίζεται στο πλευρό μας, τη ντροπή τής γυναίκας που περιμένει την επιστροφή μας ή την απόρριψη από τον γέροντα που κάποτε πολέμησε για μας.
Για όλα αυτά, κυριαρχούμε πάνω στους φόβους και ο αγώνας μας διακατέχεται από μια άγρια μανία που λάμπει στα μάτια μας, αλλά αυτή η έκφραση δεν είναι μίσος για τον εχθρό αλλά για τον φόβο, που φαίνεται ότι πάντα περπατάει δίπλα μας και ότι ο καθένας μας μπορεί να είναι ο επόμενος.

Έτσι είναι και όποιος λέει αλλιώς, αξίζει να πεθάνει!

Για εμάς, τους Σπαρτιάτες τού Λεωνίδα, φρουρούς τού βασιλιά, λένε ότι είμαστε άνδρες έντιμοι που αγωνίζονται για την ελευθερία των Ελλήνων πολιτών, τη δικαιοσύνη και τους νόμους, όμως την αλήθεια σας λέω, όποιος το λέει, ψεύδεται.

Αύριο τα ξημερώματα θα αδράξουμε τις ασπίδες μας και, αφού θα έχουμε στα χέρια τα δόρατα, θα ακουστούν οι ύμνοι μας τού πολέμου, να αντηχούν στο κάθε μας βήμα και θα επιτεθούμε ενάντια στις ορδές των βαρβάρων.
Εγώ θα προχωρώ, αγκώνα με αγκώνα, διατηρώντας την θέση μου στην σφιχτή φάλαγγα και θα αισθανθώ τη ζεστασιά από το φως τού ήλιου, τη μυρωδιά τού σιδήρου, τον ιδρώτα των ανδρών και θα ξέρω ότι όλα αυτά θα τα κάνω για τελευταία φορά.

Η λόγχη μου θα καλυφθεί με αίμα και θα σκοτώσει δέκα βαρβάρους, ή εκατό, ή χίλιους αλλά αυτό λίγο θα χρησιμεύσει, γιατί κοιλιά μου θα είναι διάτρητη από τις λόγχες τού εχθρού και θα πεθάνω. Όμως δεν θα το κάνω για την ελευθερία των Ελλήνων, ούτε για τη δικαιοσύνη και τον νόμο, και ακόμη δεν θα πεθάνω ούτε για την Σπάρτη. Θα πεθάνω για να μη με δω σκλάβο, σέρνοντας τις αλυσίδες τής δουλείας στις ερήμους τής Μ. Ανατολής.

Πεθαίνω για να εκδικηθώ τον Αγησίλαο, τον φίλο μου, που είδα χθες το πτώμα του τρυπημένο από ένα βέλος αιγυπτιακό, θα πεθάνω μαζί με τον Αρχίλοχο, που έχει καλύψει το πλευρό μου με την ασπίδα του σε δέκα μάχες και αύριο θα με καλύψει για τελευταία φορά, θα πεθάνω για τον Λεωνίδα, ο οποίος μας οδηγεί στον θάνατο, αλλά που τού είμαστε ευγνώμονες, γιατί πρώτα μας έκανε άνδρες!

Αύριο, όταν θα πέσει η νύχτα, η φρουρά τού βασιλιά Λεωνίδα θα καταλήξει απλά ένας σωρός από νεκρούς, στην συνέχεια μια χούφτα από οστά και στη συνέχεια τίποτα.

Ίσως κάποτε, όταν (ή αν) θα ξεχαστεί το όνομα της Σπάρτης, αλλά και όταν η τεράστια αυτοκρατορία του βασιλιά των βασιλιάδων (Περσία) θα πέσει στη λήθη, κάποιος θα θυμάται τη θυσία μας, και θα δει ότι με τον θάνατό μας γίναμε γενναίοι και πιστοί, και ακόμη, όλα όσα δεν μπορέσαμε να γίνουμε στην ζωή, και στην συνέχεια θα πει:
"Οι Σπαρτιάτες τής φρουράς τού βασιλιά Λεωνίδα πέθαναν εδώ και πολύ καιρό, αλλά η μνήμη τους είναι αθάνατη".

Έτσι θα είναι και όποιος λέει αλλιώς, αξίζει να πεθάνει!

                               Ένας από τους τριακοσίους.

Μετάφραση κειμένου τού Dr. Carlo Boccadifuoco από τα Ιταλικά.


   Η περίφημη σπαρτιατική περικεφαλαία.

15 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Eυχαριστώ Μαρία.
      Για να το λες εσύ αυτό, που είσαι τόσο έμπειρη στα Ιστολόγια,
      πάει να πει ότι είναι καλό.

      Διαγραφή
  2. Εχει τις ρίζες του πολύ πίσω στην ιστορία το να μην γίνεται πράξη από κάποιους το αυτονόητο.
    Πόσοι είναι τελικά οι Εφιάλτες;
    Για πόσο αντέχουμε να οδηγούμε την ιστορία να επαναλαμβάνει τα γκρίζα σημεία της;
    Φοίβο εξαιρετική δουλειά. Τωρα περισσότερο από κάθε άλλη στιγμή χρειάζονται οι άνθρωποι που όχι μόνο γνωρίζουν την ιστορία αλλά καταλαβαίνουν γιατί πρέπει να την τιμούν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εχει τις ρίζες του πολύ πίσω στην ιστορία, το να μην γίνεται πράξη από κάποιους το αυτονόητο.

      Σπουδαία φράση Νατάσα. Περιεκτικότατη.
      Συνεισφέρεις ουσιαστικά στην επεξήγηση βασικών θεμάτων.

      Διαγραφή
  3. “Αν οι Φωκαείς είχαν κάνει το αυτονόητο.” Η ιστορία επαναλαμβάνει τα γκρίζα της σημεία. Το αυτονόητο που κάποιες φορές γίνεται δυσνόητο, τόσο που δεν υλοποιείται...

    Κι οι Εφιάλτες γεμάτοι με μια φιλοδοξία στείρα, γιά πλούτη και το ελάχιστο κύρος που μπορεί να αντέξει η μικρή ψυχή τους. Ταξίδεψαν τόσα χρόνια μέσα στην ιστορία κι έφθασαν ως το σήμερα.

    Κι είναι κι αυτοί οι τριακόσιοι άνδρες, που τόλμησαν να αναγνωρίσουν το φόβο, να τον μισήσουν και να κυριαρχήσουν πάνω του. Και να πεθάνουν για όσα αξίζουν.

    Γιατί, όσο και να μην υλοποιείται και σήμερα το Αυτονόητο, όσοι Εφιάλτες κι αν είναι γύρω μας, όσο κι αν ο πλούτος κι η εξουσία έχουν καταλήξει να θεωρούνται αγαθά, οι αξίες παραμένουν για αρκετούς από εμάς οι ίδιες. Και θα γίνουμε σύντομα περισσότεροι Πεινούν οι ψυχές για τα ουσιαστικά. Και τότε θυμούνται...

    «μνήμη παντοτινή αντί για θρήνος»

    δυνατές σκέψεις Φοίβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ούτε οι Φωκαείς έκαναν το αυτονόητο
      ούτε ο Εφιάλτης
      ουτε οι αρχηγοί των Ελλήνων
      ούτε και άλλοι πολλοί.

      Ίσως κάποτε, όταν (ή αν) θα ξεχαστεί το όνομα της Σπάρτης (πράγμα απίθανο), καθώς και όταν η τεράστια αυτοκρατορία του βασιλιά των βασιλιάδων (Περσία) θα πέσει στη λήθη (πράγμα που έγινε),
      πολλοί που δεν θα θυμούνται τα παραπάνω, θα θυμούνται την θυσία μας, και θα βλέπουν ότι με τον θάνατό μας γίναμε γενναίοι και πιστοί,
      και ακόμη θα δουν όλα όσα δεν προλάβαμε να γίνουμε στην ζωή μας,
      και στην συνέχεια θα πει:
      "Οι Σπαρτιάτες τής φρουράς τού βασιλιά Λεωνίδα πέθαναν εδώ και πολύ καιρό, η μνήμη τους όμως είναι αθάνατη".

      Έτσι θα είναι, και όποιος λέει αλλιώς, αξίζει να πεθάνει!

      (Ευχαριστώ Νατάσα.)

      Διαγραφή
  4. Υπέροχα τα σχόλια στο καταπληκτικό άρθρο-πραγματεία για τους 300.

    Θέλω να επισημάνω ότι για όσους αισθανόμαστε Ευλογημένοι που γεννηθήκαμε εδώ,
    (και πικραμένοι, απογοητευμένοι στιγμές, αδικημένοι ενίοτε, απορημένοι πολλάκις), αυτοί οι οποίοι λυμαίνονται την ιστορία μας, δεν είναι παρά μια καλή αφορμή, για να αισθανόμαστε ακόμα πιό τυχεροί.
    Όλα έχουν την πρώτη, επιφανειακή ανάγνωση και την επόμενη, βαθύτερη, την οποία δεν μπορούν να διακρίνουν όλοι.(Άλλωστε όπως έλεγε και η αγαπημένη, αμόρφωτη σχολικά πλην σοφή γιαγιά μου, "όλα τα δάκτυλα δεν είναι ίδια".)
    Το "εξιλαστήριο θύμα" υπάρχει πάντα στους μύθους, και, επειδή είναι επιτυχής η ύπαρξή του, και στην ιστορία.
    Σημασία έχει, στα ιστορικά γεγονότα να ξέρουμε ποιό πράγματι είναι το θύμα και ποιός ο νικητής, με στοιχεία, τεκμηριωμένα.

    Είναι όμως αυτοί που νίκησαν, νικητές τελικά; Γιατί νικητής είναι αυτός που έχει διάρκεια, αναφέρεται από όλους (έστω και αν διαφωνείς πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά με τις πράξεις του) και παραμένει παράδειγμα σε πείσμα όλων (όχι εκ του αποτέλεσματος πάντα αλλά από τον τρόπο που διαχειρίσθηκε το υλικό του και εφάρμοσε τις αξίες του).

    "Η ελευθερία, το μόνο πράγμα για το οποίο αξίζει να πεθάνει κανείς".... λέει ο άγνωστος Σπαρτιάτης. Παραδέχεται τη λαγνεία για τον πλούτο, περπατά δίπλα στον φόβο, τον αναγνωρίζει και τον εξωτερικεύει με μανία τόση, ώστε να κυριαρχήσει πάνω του, τολμά να πει ότι δεν θα πεθάνει για τον νόμο, τη δικαιοσύνη, την πόλη, την χώρα.
    Θα πολεμησει για να μην βρεθεί σκλάβος. Μόνο γι΄αυτό.
    Πεθαίνει χωρίς τη σιγουριά της μετέπειτα αναγνώρισης, την υποθέτει, την ελπίζει, πιθανά την λαχταρά, "όταν ή αν θα ξεχασθεί το όνομα της Σπάρτης", πιστεύοντας όμως στη μνήμη κάποιων, οι οποίοι έχουν να πάρουν από το παρελθόν και να προσφέρουν στο σήμερά τους, σε μια πατρίδα που ίσως σε θέλει σκλάβο της.
    Στο σήμερα λοιπόν, και πιστεύοντας απόλυτα στην ύπαρξη και στις κινήσεις του Εφιάλτη (σαν πρόσωπο σε αυτήν την μοναδική ιστορική στιγμή), έχω να πω ότι υπάρχουν πολλοί που σε θέλουν σκλάβο αλλά ποτέ μια πατρίδα δεν το θέλει αυτό.

    Όποιος αισθάνεται ανάλογα, καθώς και όποιος έχει παράπονα (που όλοι έχουμε από τους εκάστοτε κυβερνώντες, και οι πιό ειλικρινείς θα παραδεχθούμε ότι έχουμε θυμό από την κοινωνική κατάσταση, από τους συμπολίτες μας και από τον εαυτό μας τον ίδιο) από την χώρα στην οποία γεννήθηκε, όποιος την νιώθει "λίγη, μικρή, άδικη" για την σπουδαιότητα, αποδοτικότητα και εντιμότητά του, ίσως είναι καλό να φύγει και να πάει σε πιό δίκαιες, υγιείς και κοινωνικά καλύτερες χώρες και να δημιουργήσει εκεί.
    Αφήνοντας κάποιους "αφελείς", πιστούς στον Λεωνίδα και στην πρόποσή του "Συμπατριώτες, ας προγευματίσουμε λιτά, αφού το βράδυ θα φάμε πλουσιοπάροχα
    στο Βασίλειο του Πλούτωνα", να πιστεύουμε ότι αξίζει η προσπάθεια για κάποια ουσιαστική βελτίωση. Ότι αξίζει η εντιμότητα περισσότερο και από το αποτέλεσμα.

    Ίσως, αν μείνουμε τελικά σε αυτή την χώρα λίγοι, εκόντες, ονειροπόλοι και έτοιμοι για όλα, να καταφέρουμε πολλά. Η απορία "Τι να την κάνεις μια πατρίδα, που σε θέλει σκλάβο της;..." δεν χωρούσε στην φρουρά του Λεωνίδα.
    Γι΄αυτό και αριθμούσε μόνον 300...
    Αλλιώς με "γενναίους και πατριώτες" στα λόγια θα είχε χιλιάδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λοιπόν κ. Αναστασία,
      τώρα που διαβάζω ξανά το σχόλιό σου αυτό, σκέπτομαι ότι είναι το καλλίτερο σχόλιο, που έχεις γράψει μέχρι τώρα στο MIND.
      Period.

      Διαγραφή
  5. Se ci facciamo portare dall’emozioni capiremo che contro la paura basta imparare il coraggio, e che a Sparta era questo che si insegnava.
    Perché ci sono momenti in cui la Storia mette l’uno contro l’altro non soltanto due popoli, ma due concezioni di essere popolo, due modi di intendere la vita: da una parte i sudditi di Serse, dall’altra i cittadini di Sparta, compagni di battaglia di re Leonida e suoi pari. Le guerre persiane e nello specifico la battaglia delle Termopili sono pietre miliari della Nostra Storia, sono simboli di ideali per cui a distanza di quasi duemilacinquecento anni ancora vale la pena lottare e combattere fino all’estremo sacrificio. Sono la dimostrazione di come spesso la difesa dei valori di libertà....della famiglia... della razionalità che solo la vera fede può avere....della fedeltà verso la Patria e verso gli alleati possa essere preferita alla sopravvivenza.
    E i fatti sono che gli spartani sono rimasti, hanno resistito finché il loro smisurato coraggio e la loro superiorità nelle arti militari glielo hanno permesso, e il postero, affamato di significato, che si cimenta nella lettura di una tanto grande storia ama pensare che sia stato l’Eroismo a farli rimanere, non la mancata consapevolezza della realtà.
    OSSERVIAMO ALLORA...LA GRANDEZZA.......
    vedremo l’esaltazione di una civiltà che ha permesso di resistere all’impatto persiano: cento nazioni aveva sottomesso il signore degli eserciti, una sola alzò la testa, la nazione di Atene e di Sparta, dei belli e dei forti.
    Solo la cultura greca poteva generare uomini capaci di opporsi alla tirannia perché, parafrasando Gorgo, regina di Sparta, “solo una donna greca genera uomini liberi”.

    iO NON SONO GRECA....SONO ITALIANA...MA LA STORIA BISOGNA CAPIRLA......MANGIARLA ...
    DIGERIRLA........E FARSENE UN'OPINIONE USANDO SEMPRE L'INTELLIGENZA ........

    ARTICOLO GRANDIOSO DA UNA MENTE ALTRETTANTO GRANDIOSA COMPLIMENTI FOIVOS.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Blinded to the lies,
      illumed by the truth...

      Ένας φίλος μού έστειλε το παρακάτω κείμενο.
      Για δύο υπεράνθρωπα ηρωικές στιγμές είναι γνωστή η χώρα μας σε όλο τον κόσμο: Για το «Μολών λαβέ» και το ΟΧΙ στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Κι οι θυσίες της αυτές τιμήθηκαν και τιμούνται παγκόσμια σαν τεράστια προσφορά στην ανθρωπότητα, που όντως είναι.
      Και οι δυο φαίνονταν χαμένες υποθέσεις από την αρχή: Από τη μια οι 300 του Λεωνίδα (με άλλους 700 Θεσπιείς) και από την άλλη 1,700,000 Πέρσες συνυπολογιζόμενων των πάσης φύσεως εφοδιοπομπών και βοηθητικών αγημάτων. Νικήθηκαν από την περιώνυμη προδοσία του Εφιάλτη, αλλά ουσιαστικά νίκησαν. Γιατί οι Έλληνες μετά "έβγαλαν φτερά" και κατατρόπωσαν τους Πέρσες, σώζοντάς την ανθρωπότητα και δίνοντάς της το μεγαλύτερο δώρο στην ιστορία: Τη Δημοκρατία και την έννοιά της.
      Στο ΟΧΙ του 1940 όλα έμοιαζαν χαμένα: Ένας μικρός λαός τόλμησε να τα βάλει με τις πανίσχυρες δυνάμεις του Άξονα και κατάφερε να δώσει αυτή την ανάσα που χρειαζόταν η Ρωσία και οι συμμαχικές δυνάμεις στην Αφρική να οργανώσουν την αντεπίθεσή τους.
      Το είχε πει ο Στάλιν, όσο και αν δεν τον συμπαθούμε, και προσέξτε το καλά: «Στη Βουλγαρία θα πάω ως τιμωρός, στη Γιουγκοσλαβία ως σύμμαχος, στην Ελλάδα ως ικέτης και προσκυνητής»...!

      Σήμερα φαίνεται ότι δεν υπάρχει άλλη λύση, εκτός από την ολόψυχη λαϊκή αντίδραση, σε μια χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία, αλλά μόνο σωστό κράτος δεν έχει.
      Φατρίες αλληλοπροστατευόμενων πολιτικών όμως έχει. Ναιναίκους πολιτικούς και αμόρφωτους-φανατικούς κρίνοντες παράγει.

      Ευτυχώς δεν υπήρχαν τηλεοράσεις στη μάχη των Θερμοπυλών ή στο Όχι του 1940, για να πείσουν τους αγωνιστές ότι ο αγώνας είναι άνισος, η υποταγή ήταν προτιμότερη, από την τιμή να παλεύεις για τα ιερά και όσια της πατρίδας σου...

      Η Ελλάδα χωρίς καμμιά αμφιβολία ανήκει στους Έλληνες και όχι στους προστάτες της, ούτε στους "φίλους και συμμάχους" της, ούτε στους δανειστές της, ούτε στους πλούσιους βορειοευρωπαίους, ούτε στο ΔΝΤ, ούτε και στις περίεργες και ναζιστικής νοοτροπίας και κοσμοθεωρίας υπέρ-τράπεζες.

      Ευχαριστώ για το ωραίο σχόλιο Νάντια.

      Διαγραφή
    2. "Fortunately there were no televisions in the battle of Thermopylae or Off in 1940, to persuade the fighters that fight is unequal, the allegiance was preferred by the price to fight for the holy and Blessed of your home ..."

      BEAUTIFUL!!!!! Very well put Foivos!

      Miracles are always happening for those who believe in them and are unswayed by the infectious attitudes of negative charlatans.

      Διαγραφή
  6. Incoraggiare,supportare, liberare certe schiavitù di pensiero......
    perché solo facendo luce interamente si può sperare di uscire da questo tunnel.......di bugie, di critiche non costruttive.....di falsi "ideali"....
    e tu amico mio......

    INCORAGGI,SUPPORTI E LIBERI LE IDEE ALLA GRANDE, il tuo è IL COMMENTO.

    La Grecia è dei Greci............un mondo in questa frase.......
    e parlo da italiana......nessuno deve riuscire a SPEZZARE LE RENI......A NESSUNA NAZIONE( QUI PENSO.......)....

    "La vostra causa è la nostra causa, noi combatteremo contro un nemico comune”.
    Questa frase pronunciata nel 1940 da Sua Maesta....è l'essenza di quello che manca ai giorni nostri.......indifferente quale sia il nemico.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Your cause is our cause, we will fight against a common enemy."
      This sentence pronounced in 1940 by His Majesty....,
      is the essence of what is lacking in today.... indifferent what the enemy is.

      Ο επίλογός σου Νάδια είναι όλα τα λεφτά, που λέει μια παροιμία.
      Οποιαδήποτε και αν είναι η μορφή ή η μάσκα του εχθρού, εκείνο που χρειάζεται πρώτα-πρώτα, είναι η ενότητα μπροστά στον μεγάλο κίνδυνο.

      Διαγραφή
  7. «Ανδρεία σωφροσύνης αιρετωτέρα» είπε ο Αριστοτέλης !!!
    Δηλαδή η ανδρεία είναι προτιμότερη τής σωφροσύνης.

    Πιο σοφή κουβέντα δεν γινόταν να ειπωθεί.
    Αν υπήρχαν τηλεοράσεις στη μάχη των Θερμοπυλών ή στο Όχι του 1940, θα έπειθαν ίσως τους αγωνιστές ότι ο αγώνας τους ήταν άνισος και ότι η υποταγή ήταν προτιμότερη από την τιμή να παλεύεις για τα ιερά και όσια της πατρίδας σου.

    Ανατριχιαστική απόδειξη παρακμής και όχι δείγμα σύνεσης, όπως βαπτίζουν τη δειλία και την προδοσία τα σημερινά μέσα μαζικής ενημέρωσης.

    Καταπληκτικό ιστορικό-κριτικό άρθρο, με διαφορά το πιο καλό από όλα τα χιλιάδες ιστορικά άρθρα που είμαι αναγκασμένη να διαβάζω.
    Έχω βρει σχετικά άρθρα, που σε άλλες χώρες θα τιμωρείτο ο συντάκτης τους σαν διαστρεβλωτής και προδότης. Και άλλα, στα οποία είναι φανερή η πρόθεση του συντάκτη να χειραγωγήσει τους αναγνώστες του.
    Επιτέλους ένα άρθρο με ισχυρή έρευνα, αμεροληψία και επιμονή στην πραγματικότητα, που δεν ντρέπεται να πει δυο καλά λόγια για εκείνους που το αξίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η Αμεροληψία είναι μια απαράβατη αρχή.
      Είναι η δικαιοσύνη απέναντι στην πραγματικότητα και την ιστορία.
      Όλες οι απόψεις και όλες οι αποφάσεις πρέπει να βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια.
      Οι διαστρεβλώσεις, η αλλοίωση, η προκατάληψη, το μίσος, η εμπαθής άγνοια κλπ είναι ανάρμοστα και καταδικαστέα σε αυτόν εδώ τον ιστότοπο...

      Ναι Άντζι. Έχεις απόλυτο δίκιο ως προς τις διαστρεβλωτικές τάσεις γεγονότων και Ιστορίας, που επικρατούν διεθνώς τις τελευταίες δεκαετίες.
      Εκπορεύονται από γνωστούς, συγκεκριμένους, διεθνείς οργανισμούς, και από διάφορα κράτη και κρατίδια που κρύβονται πίσω από αυτούς.

      Ευχαριστώ.

      Διαγραφή