Σελίδες

Παρασκευή 15 Ιουνίου 2012

Johann Sebastian Bach. H αγνή θρησκευτικότητα στην υπέρτατη τέχνη

MIA ΣΦΑΙΡΙΚΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ


Ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (γερμ. Johann Sebastian Bach, Άϊζεναχ, 21 Μαρτίου 1685 *την ίδια μέρα πέθανε ο μεγαλύτερος αδελφός του Ιωάννης Ιωνάς* - Λειψία, 28 Ιουλίου 1750) ήταν Γερμανός συνθέτης και οργανίστας της περιόδου Μπαρόκ. Υπήρξε αναμφισβήτητα ο συνθέτης αυτής της περιόδου καθώς και ένας από τους σπουδαιότερους της ιστορίας της μουσικής. Τα περισσότερα από 1000 έργα του που έχουν διασωθεί ως τις μέρες μας, ενσωματώνουν σχεδόν όλα τα χαρακτηριστικά του στυλ Μπαρόκ, το οποίο και απογειώνουν στην μέγιστη τελειότητά του. Παρ' όλο που δεν εισάγει κάποια νέα μουσική μορφή, εμπλουτίζει το γερμανικό μουσικό στυλ της εποχής με μια δυνατή και εντυπωσιακή αντιστικτική τεχνική, ένα φαινομενικά αβίαστο έλεγχο της αρμονικής και μοτιβικής οργάνωσης, και την προσαρμογή ρυθμών και ύφους από άλλες χώρες, ιδιαίτερα από την Ιταλία και τη Γαλλία αλλά και από την Αγγλία. 
Τα έργα του καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα από την οργανική μουσική (έργα για τσέμπαλο, εκκλησιαστικό όργανο, κοντσέρτα) ως την φωνητική μουσική (ορατόρια, λειτουργίες, πάθη, καντάτες, κ.α.). Ως χαρακτηριστικά έργα του Μπαχ μπορούν να αναφερθούν τα "Κατά Ματθαίον Πάθη" - το καλλίτερο ορατόριό του και μνημείο του Πολιτισμού μας, τα "Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα", οι δύο τόμοι του "Καλώς Συγκερασμένου Πληκτροφόρου" και η "Τέχνη της Φούγκας". Υπάρχουν έργα του Μπαχ χαρωπά και παιχνιδιάρικα, υπάρχουν άλλα με μελαγχολικές πινελιές, όπως επίσης υπάρχουν και εκείνα που ξεχειλίζουν από δύναμη και σε πλημμυρίζουν αισιοδοξία. Καλό είναι να έχει κανείς υπόψη του ότι ναι μεν το έργο είναι ίδιο αλλά η ερμηνεία τού δίνει νέα διάσταση. Για παράδειγμα υπάρχουν άνθρωποι που νοιώθουν πιό άνετα ακούγοντας το "Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο" όχι με κλαβιέ αλλά με πιάνο.

 
J. S. Bach: 19 Sinfonias / The complete album / Accademia Bizantina*       
               

Όσον αφορά την εμφάνισή του, ομάδα εμπειρογνωμόνων κατάφερε να αναδημιουργήσει ψηφιακά το πρόσωπο του συνθέτη. Με βάση αυτό, ο Μπαχ ήταν ένας παχουλός εύσωμος κύριος με αραιά μαλλιά.
Ο συνθέτης προέρχεται από τη μεγάλη γενεά των Μπαχ, που απαντώνται διάσπαρτοι γεωγραφικά και χρονικά με κυριώτερη ενασχόληση τη Μουσική.

Βιογραφία
Την πρώτη του μουσική εκπαίδευση έλαβε  από το "Λατινικό Σχολείο" του Άϊζεναχ, όπου λόγω των καλών επιδόσεων του κέρδισε τάξεις και από τον μουσικό πατέρα του στο Άιζεναχ και στην συνέχεια από τον μεγαλύτερο αδελφό του, Johann Christoph, με τον οποίο έζησε στο Όρντρουφ μετά τον θάνατο των γονιών του. Από πολιτιστική και μορφωτική άποψη το περιβάλλον στο ΄Ορντουρφ ήταν εξαιρετικό. Ο Μπαχ συνέχισε με επιτυχία τις σπουδές του και παράλληλα, υπό την επιρροή του αδελφού του επιδόθηκε με επιτυχία στην σπουδή του εκκλησιαστικού οργάνου.

Το 1699, σε ηλικία 15 ετών, ο Μπαχ συνέχισε τις σπουδές του (άγνωστο γιατί) στο Λύνεμπουργκ συμμετέχοντας στην χορωδία της σχολής και τελειοποιώντας παράλληλα τις γνώσεις του στο Εκκλησιαστικό Όργανο. Εξασφάλιζε τα προς το ζην χάρις στη μικρή αμοιβή του για την συμμετοχή του στην σχολική χορωδία και διάφορα τυχερά από τελετές και εκδηλώσεις ως οργανοπαίκτης. Την περίοδο αυτή ο Μπαχ μελέτησε εντατικά μουσική ερχόμενος σε επαφή με το έργο σπουδαίων μουσικών αλλά και δεξιοτεχνών της εποχής του.
Την εποχή εκείνη έγινε και το εξής ενδεικτικό περιστατικό: Ο Lübeck ήταν δεξιοτέχνης του εκκλησιαστικού οργάνου. Ο Μπάχ ξεκίνησε από  το Λύνεμπουρκ, διανύοντας το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής με τα πόδια, για να πάει στο Αμβούργο και να τον ακούσει. Γυρίζοντας απένταρος και πεινασμένος έψαξε στα αποφάγια ενός πανδοχείου για να βρει κάτι βρώσιμο. Τότε ένας πελάτης από τα πάνω δωμάτια του πέταξε δύο κεφάλια ρέγγας. Ο Μπαχ προσπαθώντας να τα φάει διαπίστωσε ότι ο σπλαχνικός άγνωστος είχε βάλει σε ένα από αυτά ένα χρυσό νόμισμα!

Το 1703, μόλις 18 χρόνων, προσελήφθη ως βιολονίστας στην Αυλή του δούκα της Βαϊμάρης και μερικούς μήνες αργότερα ανέλαβε τη θέση του οργανίστα στην εκκλησία του Αγίου Βονιφάτιου στο Άρνσταντ. 

Το 1707, ύστερα από διαγωνισμό, πήρε την θέση του οργανίστα στην Εκκλησία του Αγίου Βλασσίου στο Μυλχάουζεν, αυτοκρατορική πόλη, μουσικό κέντρο και έδρα διάσημων μουσικών. Στο νέο του περιβάλλον ο Μπαχ ένοιωσε να τον περιβάλλει και η εκτίμηση των νέων εργοδοτών του, που την εξέφραζαν και εμπράκτως, και έπεσε με τα μούτρα στη δουλειά, καθώς επίσης απέκτησε και τη δυνατότητα να παντρευτεί. Όμως δεν έπαυε να εξαρτάται από το εκκλησιαστικό συμβούλιο και τις εσωτερικές του διενέξεις. Μία με άμεσο αντίκτυπο στον συνθέτη, ο οποίος πίστευε στον πλούτο των μουσικών θρησκευτικών συνθέσεων, αφορούσε, το αν η εκκλησιαστική μουσική επένδυση θα είχε ή όχι ασκητικό χαρακτήρα.

Μετά από ένα χρόνο, το 1708, εγκαταστάθηκε στη Βαϊμάρη, αναγνωρισμένος για τις καταπληκτικές του εκτελέσεις στο Όργανο. Στη Βαϊμάρη δόθηκε στον Μπαχ η δυνατότητα να προχωρήσει τις δικές του συνθέσεις αλλά και να μεταγράψει έργα άλλων σπουδαίων συνθετών της εποχής του. Εκεί απέκτησε τα πρώτα του παιδιά αλλά ένοιωσε και την συντριβή της απώλειας. Δύο παιδιά που γέννησε η Μαρία Βαρβάρα πεθαίνουν αμέσως. Και όχι μόνο αυτό. Εσωτερικές τριβές στην οικογένεια του δούκα είχαν σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία άσχημου κλίματος για τον συνθέτη. Άλλωστε, σύμφωνα με την συνήθεια της εποχής, μπορεί να ήταν ήδη γνωστός και αναγνωρισμένος εκτελεστής και συνθέτης αλλά δεν έπαυε στιγμή να είναι μουσικός - υπηρέτης, διότι σε αυτή την κατώτατη ιεραρχική βαθμίδα κατατάσσονταν τότε οι μουσικοί. Ο Μπαχ για άλλη μια φορά θέλει να εργασθεί αλλού.

Το 1718 εγκαθίσταται στην Αυλή του Καίτεν, όπου ο πρίγκηπας Λεοπόλδος του ανέθεσε τα καθήκοντα τού αρχιμουσικού της αυλής, και όπου η αδιαφορία που υπήρχε για τη φωνητική μουσική, ανάγκασε τον Μπαχ να ασχοληθεί με την σύνθεση ενόργανης μουσικής και την τελειοποίηση ορισμένων οργάνων στον μηχανισμό, το κούρδισμα και την τεχνική εκτέλεσης. Το πρώτο μέρος των συνθέσεων, που αποτέλεσαν το "Καλά συγκερασμένο πληκτροφόρο" (24 πρελούδια και 24 φούγκες), γράφτηκε στο Καίτεν, μαζί με τις Αγγλικές και τις Γαλλικές σουίτες. Η έλλειψη εκκλησιαστικού Οργάνου στην Αυλή του Καίτεν κέντρισε τη φαντασία του Μπαχ και στην περίοδο αυτή ανήκουν οι περίφημες Σονάτες και Παρτίτες για σόλο βιολί, οι Σουίτες για βιολοντσέλο και τα 6 εκπληκτικά Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα. Mπόρεσε επίσης να επιμεληθεί και την μουσική καθοδήγηση του ταλαντούχου, μεγαλύτερου γιου του Βίλχελμ Φρίντεμαν, προς χάριν του οποίου συνέθεσε το γνωστό εγχειρίδιο "Μικρό Βιβλίο για το Κλαβιέ". Δυστυχώς αυτή η ωραία περίοδος της ζωής του Μπαχ δεν κράτησε πολύ. Το 1719 η οικογένεια Μπαχ χάνει άλλο ένα παιδί. Το 1720 ενώ ο συνθέτης συνόδευε τον πρίγκηπα σε ένα ταξίδι, η Μαρία Βαρβάρα αρρώστησε και σε λίγες ώρες πέθανε. 'Έζησαν μαζί 13 χρόνια και απέκτησαν 7 παιδιά, από τα οποία επέζησαν 4. 'Όταν ο Μπαχ συνήλθε, πήρε τη μεγάλη απόφαση, να συγκεντρώσει ότι απέμεινε από την οικογένεια του και να εγκαταλείψει την αυλή.

Το 1723 λοιπόν εγκατέλειψε το Καίτεν, προκειμένου γα διαγωνιστεί στη Λειψία για την κατάληψη της θέσης του κάντορα στην εκεί Εκκλησία του Αγίου Θωμά. Τελικά, κατέλαβε την θέση αυτή, που επί δύο περίπου αιώνες την κατείχαν διαπρεπείς μουσικοί, και η οποία μπορούσε να θεωρηθεί, ακόμα και από κοινωνική άποψη, το αποκορύφωμα της σταδιοδρομίας ενός μουσικού.  Το συμβόλαιο όμως που υπέγραψε περιελάμβανε πολλούς όρους και δεσμεύσεις. Τρεις δήμαρχοι, δύο αντιδήμαρχοι και δέκα πάρεδροι καθώς και ο πρύτανης και αντιπρύτανης της σχολής του Αγίου Θωμά ήσαν οι άμεσοι προϊστάμενοι  του!

Μεγάλη αντίθεση με το Καίτεν  όπου ο Μπαχ αναφερόταν μόνο στον πρίγκηπα. Επιπλέον όφειλε να διδάσκει στους οικότροφους μαθητές της σχολής Λατινικά  και έπρεπε να τους επιβλέπει έως την ώρα του βραδυνού ύπνου! Επίσης έπρεπε να συμμετέχει με την χορωδία των παιδιών στις τελετές της πόλης και να συνθέτει ένα νέο έργο σε κάθε επίσημη περίσταση. Υπολογίζεται ότι έπρεπε να συνθέτει γύρω στις 60 καντάτες το χρόνο. Ψάλλονταν  μετά την ανάγνωση του Ευαγγελίου (εκτός της Τεσσαρακοστής) και συχνά παρεμβάλλονταν στο από άμβωνος κήρυγμα!!  Εντούτοις ο Μπαχ κατόρθωσε και έδωσε εξαιρετικά έργα, τα οποία είχαν άμεση απήχηση στο εκκλησίασμα. 

Η εγκατάσταση στη Λειψία συνοδεύτηκε από τη γέννηση του πρώτου παιδιού του Μπαχ από τη δεύτερη σύζυγό του, την σοπράνο Άννα Μαγδαληνή. Απέκτησαν μαζί 13 παιδιά από τα οποία όμως 7 χάθηκαν σε μικρή ηλικία.

Τα πράγματα στην Λειψία δεν ήταν για τον Μπαχ, όπως τα είχε υπολογίσει. Συχνότατα αναπολούσε τις μέρες του Καίτεν. Είχε να αντιπαλέψει με τη μετριότητα, την τσιγκουνιά και την στενομυαλιά των προϊσταμένων του αλλά και με την απειθαρχία, την έλλειψη φροντίδας και πόρων, που ταλαιπωρούσαν την σχολή. Επιπλέον το ανταγωνιστικό  Μουσικό Κολλέγιο (Collegium Musicum) της Λειψίας που είχε ιδρυθεί το 1702 από τον μεγάλο συνθέτη Γεώργιο Φίλιππο Τέλεμαν προσήλκυε τους πλέον ικανούς μαθητές της πόλης. 
Το "κατά Ματθαίον Πάθη", το "κατά Ιωάννην Πάθη" και άλλα αριστουργήματα εγράφησαν αυτή την περίοδο.

Σταδιακά ο Μπαχ εκτός από την οδύνη του θανάτου, που ήταν τακτικός επισκέπτης στην οικογένεια του, είχε να αντιμετωπίσει τις μικρότητες των προϊσταμένων του και τη μεγάλη ανέχεια -ασήκωτο πρόβλημα για ένα μεγαλοοικογενειάρχη-, στην οποία είχε οδηγηθεί μετά από μεθοδευμένη μείωση των αποδοχών του. Η δημιουργικότητα του αρχίζει να κάμπτεται και δίνει έργα ανάξια του ταλέντου του.

Το 1731 συνέβη ένα γεγονός που άλλαξε προς το καλλίτερο την ζωή του Μπαχ και που αποδεικνύει ότι οι άνθρωποι κατισχύουν των θεσμών. Εκλέγεται πρύτανης στη Λειψία (δυστυχώς μόνο για τρία χρόνια, γιατί μετά πήγε καθηγητής σε πανεπιστήμιο) ο Ιωάννης Ματίας Γκέσνερ μορφωμένος άνθρωπος, εργατικός και πειθαρχημένος, γνώστης της αξίας του Μπαχ. Μέσα σε λίγους μήνες κατόρθωσε να αλλάξει πολλά πράγματα. Ενδιαφέρθηκε για τους μουσικούς, τις απολαβές τους, τις συνθήκες ζωής τους, το έργο τους, τις υποδομές και προχώρησε σε βελτιώσεις αντιμετωπίζοντας με διπλωματικότητα αλλά και αποφασιστικότητα τις αρχές. Ο Μπαχ άρχισε πάλι να μεγαλουργεί. Μπόρεσε μάλιστα να κάνει και δεύτερη δουλειά ενισχύοντας τα προβληματικά οικονομικά του. Έχοντας ήδη αναλάβει και τη διεύθυνση του Μουσικού Κολλεγίου, μπορούσε να μετέχει σε αμειβόμενες μουσικές εκδηλώσεις, σε εμπορικές εκθέσεις, καφενεία  κ.α.

Στη Λειψία, εκτός από σύντομες διακοπές, ο Μπαχ έμεινε έως τον θάνατο του. Αυτή είναι η πιο κοπιαστική και πιο έντονη περίοδος του συνθέτη, υποχρεωμένου, από την θέση του, να ασχολείται συγχρόνως με πολλά πράγματα (σχολή μουσικής, κοντσέρτα, σύνθεση νέων μουσικών έργων).

 
Καλεσμένος το 1747 στο Πότσνταμ από τον Φρειδερίκο Β', αυτοσχεδίασε με εξαιρετική επιτυχία πάνω σ' ένα θέμα που του έδωσε ο ίδιος ο Φρειδερίκος, στον οποίο ο Μπαχ αφιέρωσε κατόπιν το έργο του "Μουσική προσφορά". Ο βασιλιάς δεν έδωσε σημασία στο δώρο του Μπαχ. Γεγονός που ο Μπαχ, που ήξερε να ζυγίζει τους ανθρώπους, σχολίασε δηκτικά: "Δεν αγαπούσε τη Μουσική, όσο έδειχνε, αλλά το φλάουτο του"...

Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, έγραψε το μνημειώδες έργο "Η τέχνη της φούγκας", μια εξαιρετική σύνθεση που έμεινε για πολλούς κριτικούς ημιτελής, εξαιτίας σοβαρής αρρώστειας των ματιών του. Ύστερα από δύο χειρουργικές επεμβάσεις που όχι μόνο απέτυχαν, αλλά προκάλεσαν και σοβαρές βλάβες σε ολόκληρο τον οργανισμό του, ο Μπαχ πέθανε από αποπληξία. 
Επέζησαν, η δεύτερη σύζυγος, 6 γιοι και 4 κόρες από τα 20 παιδιά που είχε φέρει στον κόσμο με τους δυο γάμους του (τη δεύτερη εξαδέλφη του Maria Barbara και την σοπράνο Anna Magdalena).
Μετά το θάνατο του η οικογένεια του σκορπίστηκε. Η Μαρία Μαγδαληνή έζησε σε μεγάλη ένδεια μαζί με τη μεγάλη ανύπανδρη κόρη της με μοναδικό σχεδόν πόρο τις ελεημοσύνες των γειτόνων. Δέκα χρόνια αργότερα τον ακολούθησε. Μας άφησε τις αναμνήσεις της στο ονομαστό "Μικρό Χρονικό της Άννας Μαγδαληνής Μπαχ". Κάπου στις πρώτες σελίδες του γράφει: "Πιστεύω ειλικρινά ότι δύο μόνο γυναίκες υπήρξαν πραγματικά ευτυχισμένες στη Θουριγγία: Η Μαρία Βαρβάρα Μπαχ, εξαδέλφη και πρώτη γυναίκα του Σεβαστιανού, και εγώ, η δεύτερη".

Κατά τα επόμενα χρόνια έγινε πραγματικότητα το γνωστό σε όλους μας σενάριο της αμάθειας, της αδιαφορίας και της μικροψυχίας των ανθρώπων. Το έργο του Μπαχ σιγά-σιγά ξεχάστηκε και πέρασε στην αφάνεια. Επανήλθε οριστικά στο προσκήνιο κατά το 1ο τέταρτο του 19ου αιώνα. Αυτό επιτεύχθηκε χάρις στην φροντίδα του γνωστού συνθέτη Φέλιξ Μέντελσον.

Η μνήμη του Μπαχ τιμάται από τις Λουθηρανικές εκκλησίες στις 28 Ιουλίου.

 
     Bach - The Art of Fugue, BWV 1080 [complete on Organ, 1956, Helmut Walcha]
Contrapunctus I
 Contrapunctus II
  Contrapunctus III
  Contrapunctus IV
 Contrapunctus V
Contrapunctus VI in Stylo Francese
  Contrapunctus VII per Augmentationem et Diminutionem
Contrapunctus VIII 
       Contrapunctus IX alla Duodecima
Contrapunctus X alla Decima
 Contrapunctus XI Triple fugue
Canone all' Ottava
Canone alla Duodecima in Contrapunto alla Quinta
Canone alla Decima in Contrapunto alla Terza
Canone per Augmentationem in Contrario Motu
 Contrapunctus XIII rectus
     Contrapunctus XIII inversus 
Contrapunctus XII rectus
    Contrapunctus XII inversus 
                                  
Κατάλογος έργων Μπαχ - ταξινόμηση BWV.
Λόγω του εντυπωσιακού αριθμού έργων του Μπαχ, δημιουργήθηκε η ανάγκη συστηματικής ταξινόμησης τους. Τα έργα του Μπαχ αναφέρονται με τους αριθμούς BWV, τα αρχικά του γερμανικού όρου Bach Werke Verzeichnis (Κατάλογος Έργων Μπαχ). Ο κατάλογος, που δημοσιεύθηκε το 1950, συντάχθηκε από τον Wolfgang Schmieder και οι αριθμοί BWV αναφέρονται κάποιες φορές και ως αριθμοί Schmieder. Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιείται (σπανίως) μια παραλλαγή που χρησιμοποιεί το γράμμα S, αντί του BWV.
Χαρακτηριστικό αυτού του καταλόγου των έργων του Μπαχ είναι ότι οργανώνεται θεματικά και όχι χρονολογικά. Συγκεκριμένα ακολουθείται η εξής σύμβαση:
  • BWV 1-222: καντάτες
  • BWV 225-248: μεγάλης κλίμακας χορωδιακά έργα
  • BWV 250-524: άλλα χορωδιακά, ορατόρια και κυρίως θρησκευτικά έργα
  • BWV 525-748: έργα για εκκλησιαστικό όργανο
  • BWV 772-994: έργα για κλειδοκύμβαλο
  • BWV 995-1000: έργα για λαούτο
  • BWV 1001-1040: έργα μουσικής δωματίου
  • BWV 1041-1071: έργα για ορχήστρα
  • BWV 1072-1126: κανόνες και φούγκες
Στη σύνταξη του καταλόγου, ο Schmieder ακολούθησε σε μεγάλο βαθμό μια προγενέστερη περιεκτική έκδοση των έργων του συνθέτη (το Bach Gesellschaft Ausgabe).


ΣΑΝ ΕΠΙΛΟΓΟΣ:
Οι βιογράφοι του συμφωνούν στο ότι ο Μπαχ ήταν ένας πολυπροικισμένος άνθρωπος αγνά και βαθιά θρησκευόμενος.  
Αγαπούσε βέβαια τον κόσμο και ουδέποτε ένοιωσε την ανάγκη της φυγής από τα εγκόσμια, είχε όμως τη βαθειά λαχτάρα να εκφράζει την θρησκευτικότητά του μέσω της μοναδικής Τέχνης του. Στην αυλή του Καίτεν (όπου ο συνθέτης πέρασε τα καλλίτερά του χρόνια) υπήρχε μία συνεχής ζήτηση για κοσμική μουσική, που στην σύνθεση της ήταν βέβαια απαράμιλλος, η θρησκευτική όμως μουσική ερχόταν σε δεύτερη μοίρα. Από τον Μπαχ όμως έλλειπε πολύ το εκκλησιαστικό όργανο, η χορωδία και το ευλαβές εκκλησίασμα. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που αποφάσισε να φύγει και να πάει στη Λειψία και στην ασφυκτικά ελεγχόμενη από ασήμαντους θέση του κάντορα...


 
 Glenn Gould - Goldberg Variations BWV 988 (Johann Sebastian Bach) [Full Album] 1981
Track listing
A Aria & Variations 1-15 00:00
B Variations 16-30 & Aria Da Capo 24:12
Personnel
Glenn Gould: Piano. 


*
Πληροφορίες για τις 19 Συμφωνίες
19 SINFONIAS

WIR DANKEN DIR GOTT, WIR DANKER DIR (BWV 29) - 0:01
Sinfonia for organ obbligato, three natural trumpets, timpani, two oboes, solo violin, two violins, viola and basso continuo in D major
note: after BWV 1006

NACH DIR, HERR, VERLANGET MICH (BWV 150)
Sinfonia (Adagio) for two violins, bassoon and basso continuo in B minor - 3:43

AM ABEND ABER DESSELBIGEN SABBATS (BWV 42)
Sinfonia for two oboes, two violins, bassoon, violoncello and basso continuo in D major - 6:21

GEIST UND SEELE WIRD VERWIRRET (BWV 35)
Sinfonia for two oboes, english horn, organ obbligato, two violins, viola and basso continuo in D minor - 13:01
note: after BWV 1059

ICH STEH' MIT EINEM FUSS IM GRABE (BWV 156)
Sinfonia (Adagio) for oboe, two violins, viola and basso continuo in F major - 18:18
note: after BWV 1056

GEIST UND SEELE WIRD VERWIRRET (BWV 35)
Sinfonia for two oboes, english horn, organ obbligato, two violins, viola and basso continuo in D minor - 21:03
note: after BWV 1059

DER HERR DENKET AN UNS (BWV 196)
Sinfonia (Andante) for two violins, viola, violoncello and basso continuo (organ) in C minor - 24:43

DER HIMMEL LACHT, DIE ERDE JUBILIERET (BWV 31)
Sonata (Allegro) for three natural trumpets, timpani, three oboes, english horn, bassoon, two violins, two violas, two violoncellos and basso continuo in C major - 27:25

TRITT AUF DIE GLAUBENSBAHN (BWV 152)
Sinfonia (Ouverture à la française - Adagio, allegro ma non presto) for recorder, oboe, viola d'amore, viola da gamba & basso continuo in E minor - 30:00

GOTT SOLL ALLEIN MEIN HERZE HABEN (BWV 169)
Sinfonia for two oboes, english horn, organ obbligato, two violins, viola and basso continuo in D major - 33:14
note: after BWV 1053

WEINEN, KLAGEN, SORGEN, ZAGEN (BWV 12)
Sinfonia (Adagio assai) for oboe, two violins, two violas and basso continuo in F major - 42:18

FALSCHE WELT, DIR TRAU' ICH NICHT (BWV 52)
Sinfonia for two horns, three oboes, bassoon, two violins, viola and basso continuo (organ) in F major - 44:52
note: after BWV 1046

UNS IST EIN KIND GEBOREN (BWV 142)
Concerto for two recorders, two oboes, two violins, viola and basso continuo in A minor - 49:19
note: work by Johann Kunhau

WIR MUESSEN DURCH (BWV 146)
Sinfonia for organ concertante, two oboes, english horn, two violins, viola and basso continuo in D major - 50:38
note: after BWV 1052

HIMMELSKOENIG, SEI WILLKOMMEN (BWV 182)
Sinfonia/Concerto (Grave, adagio) for recorder, solo violin, violin, two violas, violoncello and basso continuo (violoncello) in G major - 58:37

ICH LIEBE DEN HOECHSTEN VON GANZEM GEMUETE (BWV 174)
Sinfonia/Concerto for two horns, two oboes, english horn, three violins, three violas, three violoncellos and basso continuo (bassoon, violone) in G major - 1.01:04
note: after BWV 1048

ICH HATTE VIEL BEKUEMMERNISS (BWV 21)
Sinfonia (Adagio assai) for oboe, two violins, viola and basso continuo (organ, bassoon) - 1.06:43

GLEICHWIE DER REGEN UND SCHNEE VOM HIMMEL FAELLT (BWV 18)
Sinfonia (Ciaccona) for recorder, four violas, violoncello and basso continuo in G minor - 1.09:46

DIE ELENDEN SOLLEN ESSEN (BWV 75)
Sinfonia for natural trumpet, two violins, viola, violoncello and basso continuo in G major - 1.12:46

Accademia Bizantina / Ottavio Dantone (conductor)
http://www.accademiabizantina.it


[on authentic instruments]




Πηγές: Βικιπαίδεια, διάφορες μουσικές περιοδικές εκδόσεις, η δισκοθήκη και η βιβλιοθήκη μου, βιβλία για τη μουσική, διάφορες ιστοσελίδες, η Creative Commons και η βασική και η συμπληρωματική ιστοσελίδα του J. S. Bach.

11 σχόλια:

  1. Cosa dovrei dire riguardo il lavoro di una vita di Bach? Ascoltalo, suonalo, amalo, adoralo .......e silenzio........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ζωή που αποδεικνύει πως οι σπουδαίοι καλλιτεχνες γεννούν ομορφιά.
    Όποιες κι αν είναι οι συνθήκες...
    Η έλλειψη του Εκκλησιαστικού οργάνου στην Αυλή του Καίτεν οδηγεί την δημιουργικότητά του σε άλλες διαδρομές. Στη Λειψία η γραφειοκρατία και οι περιττές ενασχολήσεις τον οδηγούν στη σύνθεση μοναδικών έργων.
    Ο θάνατος επισκέπτεται την οικογένειά του προκλητικά συχνά. Εκείνος μέσα από την συντριβή, απάντά στις απώλειες των παιδιών του γεννώντας μοναδική μουσική.

    Αβάσταχτο το βάρος της Τέχνης στους ώμους κάθε καλλιτέχνη. Είναι ο τρόπος για να μιλήσει η ψυχή. Κάποιοι αφήνουν την ψυχή τους γυμνή να φανερωθεί, αγγίζουν τη Ζωή και τη μεταμορφώνουν. Αυτό τους κάνει ξεχωριστούς.
    Σιωπή,
    για την απόλαυση του κειμένου σου Φοίβο και της μουσικής του Σεβαστιανού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα κατά Ματθαίον πάθη τα περνάμε μαζί,
    όλοι εμείς οι σκεπτόμενοι και ευαίσθητοι άνθρωποι.

    Μια ολόκληρη ζωή γεμάτη "λάθη"
    και ο Παράδεισος να καθυστερεί πολύ...



    Ευχαριστώ Νατάσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aristotele, nella sua Poetica, ricordava che "il principio dell'enigma è proprio quello di collegare attraverso la parola l'ovvio con l'impossibile" .... ma a questo riguardo, ben più noto e per noi più interessante è il mito della Sfinge.... il terribile mostro metà donna e metà leone che, seduto su una roccia presso Tebe, uccideva chiunque non fosse in grado di rispondere al famoso quesito: "Qual è l'essere che ha una voce sola, che prima ha quattro, poi due, e poi tre piedi?". Apollodoro racconta che "Edipo sciolse l'enigma, dicendo che l'essere a cui alludeva la Sfinge era l'uomo: quando è bambino infatti ha quattro piedi perché si muove sostenendosi su tutti e quattro gli arti, adulto ne ha due, vecchio ne ha tre perché si aiuta col bastone" [7]. Il fatto che proprio l'enigma più terribile avesse come oggetto l'uomo deve far riflettere, perché anche nel caso del ritratto di Bach sembra che l'enigma sia la chiave per giungere all'essenza della sua persona.
    Molte opere di Bach.... d'altra parte, sembrano avere un profondo e consapevole valore enigmatico, soprattutto nella produzione degli ultimi anni della sua vita. La questione, per noi, sta nel riuscire a cogliere il significato di ciò che era ben più che un semplice trastullo intellettuale.
    Quale concezione della musica si nascondeva.... insomma..... dietro a questo ritratto?
    La cosiddetta ars canonica di Bach è fortemente incentrata su questa sorta di enigmistica musicale..... nella quale il discorso è condotto attraverso un abile gioco....a nascondino... dei temi, più o meno chiaramente riconoscibili. Ben più che un semplice gioco intellettuale, per Bach dedicarsi ai canoni era opera di una speculazione complessa, forse di derivazione mistico-pitagorica e comunque destinata e comprensibile solo a degli iniziati. Certamente per lui il canone era dimostrazione di uno sbalorditivo virtuosismo compositivo, sempre condotto con un fortissimo senso del rigore e della razionalità.
    Per rendersene conto, può essere sufficiente prendere in considerazione la struttura delle cosiddette Variazioni Goldberg, ampia composizione strutturata in trentadue parti (un'Aria di 32 battute, trenta variazioni su di essa e una ripresa conclusiva dell'Aria stessa) secondo un principio formale rigoroso e una concezione architettonica molto complessa. In tale raccolta le Variazioni sono disposte a gruppi di tre, e l'ultima di ciascun gruppo consiste sempre in un canone a tre voci, costruito su intervalli via via ascendenti (dall'unisono alla nona). Le variazioni che più qui ci interessano sono dunque le seguenti:

    Variatio 3: Canone all'unisono
    Variatio 6: Canone alla 2ª
    Variatio 9: Canone alla 3ª
    Variatio 12: Canone alla 4ª
    Variatio 15: Canone alla 5ª in moto contrario
    Variatio 18: Canone alla 6ª
    Variatio 21: Canone alla 7ª
    Variatio 24: Canone alla 8ª
    Variatio 27: Canone alla 9ª






    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Many works of Bach on the other hand, seem to have a profound and conscious value enigmatic, especially in the production of the last years of her life.
      The question for us is to be able to grasp the meaning of what was much more than a mere intellectual pastime.
      What conception of music was hiding... In short, behind this portrait?

      The so-called ars canonical Bach is strongly focused on this kind of musical puzzle, in which the discourse is conducted through a clever game of hide and seek... of the issues, more or less clearly recognizable.
      Far more than a mere intellectual game, to devote himself to the canons Bach was the work of a complex speculation, perhaps derived from mystical-Pythagorean and still designed and intelligible only to the initiated.
      Certainly for him the fee was a stunning demonstration of compositional virtuosity, always conducted with a strong sense of rigor and rationality.


      Το σχόλιό σου αυτό Νάδια συνδέει τον Μπαχ με την αρχαία φιλοσοφία και κατ' ευθείαν με την μυστικιστική και μαθηματική φιλοσοφία του Πυθαγόρα και οι Variations αναφέρονται, για να αποδείξουν αυτή την σύνδεση.
      Μου αρέσει αυτή η σύνδεση. Έχει όλα τα σωστά δεδομένα.
      Θα συνεχίσω και στο επόμενο σχόλιό σου.
      Ευχαριστώ πολύ για τον κόπο σου και την θέλησή σου να εντάξεις στο MIND τα πιο πρόσφατα αποτελέσματα των διεθνών μελετών πάνω στην συνθετική δεινότητα αυτού του μεγαλοφυούς ανθρώπου.

      Διαγραφή
  5. I canoni si presentano come enigmi da risolvere. In questo senso anche l'Arte della Fuga è pienamente pitagorica.... perché il manoscritto, pur essendo in bella copia, non riportava alcun titolo scritto da Bach (quello che c'è è postumo, aggiunto dal genero Johann Christoph Altnickol), né indicazioni dell'autore, della strumentazione o del tempo. Al tempo di Pitagora i libri non riportavano il titolo, che come uso necessario e generalizzato nacque soltanto nell'ultimo quarto del sec. V a. C. La tradizione ricorda che i pitagorici insegnavano anche con gli enigmi..... il carattere speculare dei canoni per moto contrario potrebbe rispecchiare l'idea pitagorica del rapporto (inteso fin dalle origini in senso musicale) fra l'archetipo e la sua immagine......il principio dello specchio ritorna anche nella notazione musicale greca (alfabetica).... la cui invenzione viene attribuita da Aristide Quintiliano allo stesso Pitagora.Lo specchio dell'oracolo metteva in luce la verità.... come il sole.... e un retaggio di tale credenza è poi rimasto nel famoso "specchio delle mie brame" nella favola di Biancaneve.
    Non è forse un caso che Seneca considerasse lo specchio come simbolo dell'autoesame sul piano etico..........allora da Bach il pensiero torna inevitabilmente al mondo mistico-pitagorico dell'armonia delle sfere.....

    BACH....ENTRA NELLA VITA DI UN INTERPRETE COME UN COLPO DI FULMINE...LUI....IL PIANISTA DELL'INFINITO...........

    GRAZIE ANCORA FOIVOS.....PERCHE'NELLA CRISI ESISTENZIALE DI QUESTO MONDO......MOLTO IMPORTANTE E' CONDIVIDERE LA CULTURA( ANCHE MUSICALE)......CON LA C MAIUSCOLA....E TU MIO CARO AMICO......AUMENTI LE FREQUENZE SONORE.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Charges appear as puzzles to solve. In this sense, the Art of Fugue is fully Pythagorean, because the manuscript, although a fair copy, reported no title written by Bach (what there is posthumously by his son Johann Christoph added Altnickol), or indications of the author, instrumentation or time.
    At the time of Pythagoras books would not have the title, and as necessary, and use generalized born only in the last quarter of the century.
    V in. C. Tradition records that the Pythagoreans taught with the puzzles... Mirror the character of the royalties in contrary motion may reflect the Pythagorean idea of the relationship (defined from the beginning in a musical sense) between the archetype and its image...
    The principle of the mirror also goes to Greek musical notation (Alphabetical), the invention of which is attributed to Aristide the same Pythagoras Quintilian. The mirror of the oracle put in light the truth... as the sun... and a legacy of such a belief then remained in the famous "mirror on the wall" in the story of Snow White.
    It is perhaps no coincidence that Seneca treated the mirror as a symbol of self-examination on the ethical... then by Bach thought inevitably returns to the mystical world-Pythagorean harmony of the spheres...


    I like to have this material in the MIND, Nadia.
    Thank you for the significant comment.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το πάθος ενός ανθρώπου, για την τέχνη του, για να δώσει έργο.
    Ένα έργο πολυδιάστατο , όπως ήδη έχει περιγραφεί στην ολότητα του και θαρρώ δεν χρειάζεται καμιά προσθήκη .

    Θα σταθώ λοιπόν με μια πραγματικά έκπληκτη ματιά , στο γεγονός πως τα χτυπήματα που η ζωή του έδωσε, οι δυσλειτουργίες και της τότε κοινωνίας , καθώς και τα δικά του προβλήματα υγείας, τελικά δεν κατάφεραν να σταματήσουν την μοναδική τέχνη , που με πάθος υπερασπίστηκε, της αφοσιώθηκε και τελικά σε βάθος καιρών και εποχών δικαιώθηκε και άφησε ανεξίτηλο το σημάδι της σε άπειρες γενιές

    Θα κλείσω με μια παραδοχή...Όταν έπιασα πινέλο πρώτη φορά ...άκουγα (και ακόμα το κάνω , γιατί με μαγεύει κυριολεκτικά , γιατί με μεταφέρει σε μια άλλη εποχή ) σε high decibels το ...Air Suite Nr. 3 - Air on the g string ...

    http://www.youtube.com/watch?v=S25tlrvqP_8

    Μαγευτική και επίπονη και η εργασία σου Φοίβο εδώ, όμορφα συγκροτημένη και προσιτή στο διάβασμα της. Μια βιογραφία εκτενής , ένα έργο πολύπλευρο , μια μαεστρία να το αποδόσεις συνοπτικά και μαζί ολοκληρωμένα...

    Θαρρώ , είναι περιττό να πω , τι ακούω αυτή τη στιγμή και πλάι έχω ένα καμβά που με καρτερεί μάλλον ανυπόμονα!!!

    Μαγευτική η επιλογή και η δουλειά σου Φοίβο, για ένα εξίσου σημαντικό έργο ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή