Μία άλλη πλευρά της Τέχνης
Δεν λέω τα πάντα, αλλά ζωγραφίζω τα πάντα - Πάμπλο Πικάσο
Yo no digo todo, mas pinto todo.
Αυτή είναι η μοίρα του καλλιτέχνη: Μια ζωή να τον κρίνουν άνθρωποι που έχουν λιγώτερο ταλέντο, λιγώτερη φαντασία και λιγώτερο γούστο από αυτόν - Ρόντα Αλεξάντερ.
Αφηρημένη τέχνη: Έργα ατάλαντων, πουλημένα από τους ασυνείδητους στους εντελώς άβουλους και μπερδεμένους - Άγνωστος.
Ας διαβάσουμε τώρα ένα σύγχρονο παραμυθάκι:
"Έλεγε κάποιος κάποτε: Ο μοντέρνος χορός με συναρπάζει, η σύγχρονη μουσική όμως (στην οποία κυρίως στηρίζεται), μόνη της και ως αυτοτελές ακρόαμα, μου είναι συχνά ιδιαίτερα απωθητική, αφού συνήθως ακολουθεί τον άτυπο κανόνα της σύγχρονης τέχνης να θυμίζει λίθους, πλίνθους και κεράμους ατάκτως ερριμμένους και κυρίως να αποφεύγει τη μελωδία και την αρμονία, όπως ο διάβολος το λιβάνι. Και κατέληξα στην προσωπική διαπίστωση ότι σήμερα για να αναγνωρισθεί κάποιος ως καλλιτέχνης σε οποιονδήποτε τομέα (μουσική, ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική ακόμη και ποίηση) θα πρέπει να αποφεύγει το αρμονικό, το συμμετρικό, το μελωδικό, το ωραίο, το σαφές, το κατανοητό. Η κενολογία, η παραφωνία, η ακαλαισθησία, η ανισορροπία, το άσχημο, το απωθητικό, το κακόγουστο, το αφύσικο, το θορυβώδες, το ακατανόητο φαίνεται ότι συνιστούν στον αιώνα μας τις βάσεις, για να δημιουργήσεις ένα έργο τέχνης, που θα μπορέσει να γίνει ευρέως αποδεκτό.
Δεν είχε προλάβει ο αφηγητής μας να συμπληρώσει αυτές τις εμπειρικές και ακραίες απόψεις του και κάποιος ευγενικός κύριος, που καθόταν δίπλα του, τον χαιρέτησε και του συστήθηκε. Ήταν ένας από τους πιο γνωστούς σύγχρονους συνθέτες έντεχνης μουσικής. Αισθάνθηκε πολύ άσχημα, καθώς ήταν βέβαιος, ότι είχε ακούσει αυτά που έλεγε και του ζήτησε συγγνώμη, γιατί ήταν πιθανόν αθέλητα να τον έθιξε.
Και τότε κατάπληκτος, τον άκουσε να του απαντά: «Μα δεν έχετε άδικο σε αυτά που σκέπτεσθε. Σας βεβαιώνω ότι αυτά περίπου ισχύουν. Και εγώ, για να γίνω δεκτός ως σύγχρονος συνθέτης έντεχνης μουσικής, προσπαθώ να αποφεύγω τη μελωδία, την αρμονία, αυτό που απομνημονεύεται και τραγουδιέται. Αλλιώς δεν θα μπορούσα να σταδιοδρομήσω!».
Ο αφηγητής μας έμεινε κυριολεκτικά άναυδος. Και επί καιρό διερωτόταν, αν αυτά που του είπε ο συμπαθέστατος και όντως αξιόλογος αυτός συνθέτης, ελέγοντο στα σοβαρά ή ως ειρωνική απάντηση στα όσα είπε. Ώσπου διάβασε κάπου ένα απόσπασμα από μια συνέντευξη του Πάμπλο Πικάσο, ενώπιον των δημιουργημάτων τέχνης του οποίου, υποκλίνονται οι απανταχού της γης φιλότεχνοι και μελετητές της ζωγραφικής, και η ασχήμια των έργων του οποίου του προκαλούσε και του προκαλεί πάντα εξαιρετική απώθηση. Στην συνέντευξή του αυτή προς τον διάσημο συγγραφέα Τζιοβάνι Παπίνι, ο Πικάσο έλεγε τα εξής:
«Στην τέχνη, ο λαός δεν αναζητά πλέον ανακούφιση και εξύψωση. Αλλά οι "λεπτεπίλεπτοι", οι πλούσιοι, οι αργόσχολοι, αναζητούν το καινούργιο, το παράδοξο, το πρωτότυπο, το ασυνήθιστο, το σκανδαλώδες. Και εγώ, από τον κυβισμό και έπειτα, ικανοποίησα τους σοφούς και τους κριτικούς, με όλες τις ευμετάβλητες σαχλαμάρες που μου έρχονταν στο κεφάλι, και όσο λιγότερο με καταλάβαιναν, τόσο περισσότερο με θαύμαζαν. Με το να διασκεδάζω με αυτά τα παιχνίδια, αυτές τις κουταμάρες, αυτές τις σπαζοκεφαλιές, έγινα διάσημος και μάλιστα πολύ γρήγορα. Και η διασημότης για ένα ζωγράφο σημαίνει πωλήσεις, κέρδη, περιουσία, πλούτη. Και σήμερα όπως ξέρεις είμαι διάσημος, είμαι πλούσιος. Αλλά όταν βρίσκομαι μόνος με τον εαυτό μου, δεν έχω το κουράγιο να θεωρούμαι καλλιτέχνης με τη μεγάλη και την παλιά σημασία της λέξεως. Αυτοί ήσαν μεγάλοι ζωγράφοι, ο Τζιόττο, ο Ρέμπραντ, ο Τισιανός, ο Γκόγια. Δεν είμαι παρά ένας κοινός σαλτιμπάγκος, που κατάλαβε το πνεύμα των καιρών του και εξήντλησε όσο καλύτερα μπορούσε τη βλακεία, τη ματαιοδοξία, την φιλοχρηματία των συγχρόνων του. Είναι πικρή η εξομολόγησή μου, πιο θλιβερή απ' όσο φαίνεται, αλλά έχει την χάρη να είναι ειλικρινής».
Λοιπόν αν κάποιο έργο τέχνης δεν σας αρέσει, σας απωθεί ή σας προκαλεί αηδία, μη διστάζετε να εξωτερικεύετε τα αισθήματά σας.
Μπορεί να έχετε εσείς περισσότερο δίκιο, από εκείνους που προσποιούνται ότι εκστασιάζονται, επειδή δεν τολμούν να εκφρασθούν με ειλικρίνεια, φοβούμενοι μήπως θεωρηθούν άσχετοι και ακαλλιέργητοι. Η απάτη και ο τυχοδιωκτισμός ακμάζουν και στον χώρο των καλλιτεχνών, όπως και παντού αλλού".
Μετά από αυτό το αιρετικό αλλά με ισχυρές βάσεις κείμενο, ας πούμε κι εμείς λίγα περί Τέχνης:
Η τέχνη είναι η αναπαράσταση της ζωής και της φύσης, αποτελεί όμως ένα ξεχωριστό κόσμο, μοναδικό και ανεπανάληπτο. Ακόμη, ένα μέσο που φέρνει τους ανθρώπους σε μια κατάσταση ισορροπίας με τον γύρω κόσμο και τους βοηθά να πλησιάσουν ο ένας τον άλλον, μέσα από μια καλλιτεχνική συγκίνηση. Κάνει τον άνθρωπο ικανό να κατανοήσει την πραγματικότητα. Επίσης με την τέχνη το άτομο βυθίζεται στο σύνολο, αντανακλάται η ικανότητά του να συμμερίζεται εμπειρίες και ιδέες με άλλους. Γνωστοί λογοτέχνες όπως ο Εμίλ Ζολά ή ο Γκουστάβ Φλωμπέρ αντιλήφθηκαν την τέχνη ως τον πιο έγκυρο εκφραστή της φύσης του ανθρώπου και των κοινωνικών συνθηκών, μέσα στις οποίες είναι υποχρεωμένος να ζει. Η τέχνη, σύμφωνα μ' αυτούς, είναι η αναπαραγωγή της ρέουσας, ζωντανής πραγματικότητας που έχει στόχο να μας βοηθήσει να εξηγήσουμε και να καταλάβουμε, τι στην αλήθεια συμβαίνει γύρω μας. Εξάλλου η αποστολή του καλλιτέχνη να αποτυπώσει στο έργο του την πραγματικότητα τον δεσμεύει απέναντι σε όλους εμάς. Οφείλει να δει την ανθρώπινη φύση και τις κοινωνικές συνθήκες με αντικειμενική ματιά, έτσι ώστε, έχοντας εμείς μπροστά μας την αυθεντική εικόνα της πραγματικότητας, να ξέρουμε πώς, βάσει αυτής, να ρυθμίσουμε τη δική μας ζωή καλύτερα.
Η τέχνη διαφέρει από εποχή σε εποχή, από κοινωνία σε κοινωνία και από άνθρωπο σε άνθρωπο, ωστόσο θα παραμένει πάντοτε μια ανάγκη. Η τέχνη μπορεί να κάνει ένα άνθρωπο να νιώσει καλύτερα κι αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό. Κοιτάζοντας ένα έργο τέχνης, π.χ. ένα πίνακα, ο άνθρωπος προκαλεί στον εαυτό του αισθητική συγκίνηση, δέος και αφήνοντας την φαντασία του ελεύθερη νιώθει κάτι ανάλογο, με αυτό που αισθανόταν ο καλλιτέχνης, όταν δημιουργούσε. Ο άνθρωπος εξερευνά τον εσωτερικό του κόσμο κι αναζητά και στο περιβάλλον αντίστοιχες ψυχικές καταστάσεις. Εδώ θα μπορούσε να αναφερθεί ο Σοπενχάουερ, ο οποίος θεωρώντας ότι η δυστυχία είναι αναπόφευκτη προοπτική στη ζωή μας, πιστεύει ότι η τέχνη μπορεί να μας προσφέρει μια προσωπική λύτρωση. Κάθε έργο τέχνης, κατά τον Σοπενχάουερ αναπαριστά καθολικής σημασίας γεγονότα και πρόσωπα, μας αποσπά, όταν ερχόμαστε σε επαφή μαζί του, από την πραγματικότητα. Τότε, καθώς προσλαμβάνουμε τις διαχρονικές ιδέες του έργου τέχνης, λησμονούμε την ατομική μας παρουσία και παύουμε να θέλουμε κάτι συγκεκριμένο για τον εαυτό μας. Όμως η λύτρωσή μας μέσω της τέχνης είναι προσωρινή. Η αισθητική απόλαυση που μπορεί να μας προσφέρει ένα έργο τέχνης έχει όριο λήξης, διαρκεί όσο βρίσκεται ενώπιον μας το έργο τέχνης.
Η τέχνη μας κάνει τελικά να βλέπουμε τον κόσμο με άλλο μάτι, κι αν δεν υπήρχε, ο κόσμος μας πολύ σύντομα θα έχανε την ψυχή του, δηλαδή το ενδιαφέρον του. Χωρίς την τέχνη και την αίσθηση του ωραίου η ζωή μας θα ήταν φτωχότερη. Η κοινωνική διάσταση της τέχνης τονίστηκε ιδιαίτερα από ορισμένους σημαντικούς κοινωνικούς φιλοσόφους, όπως ο Κλωντ Σαιν Σιμόν ή ο Ωγκύστ Κοντ. Αυτοί απέρριψαν τον ισχυρισμό ότι η τέχνη μπορεί να είναι αυτοσκοπός και υποστήριξαν ότι η σημασία της βρίσκεται στην συμβολή της στην πραγματοποίηση του οράματος για μια μελλοντική κοινωνία χωρίς βία και εκμετάλλευση της μιας τάξης από την άλλη. Η τέχνη έχει αξία εφόσον μπορεί να συνδυάσει την ομορφιά με τη χρησιμότητά της.
Ο καλλιτέχνης, για να επιτύχει στην κοινωνική αποστολή του, θα πρέπει να καταλάβει, ποιος θα πρέπει να είναι ο επιθυμητός στόχος της κοινωνίας, προς τον οποίο οφείλει με το έργο του να στρέψει το ενδιαφέρον των συνανθρώπων του. Η τέχνη πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο προσανατολισμό, να είναι στρατευμένη σε ένα ορισμένο κοινωνικό στόχο. Η ιδέα για τη στρατευμένη μορφή της τέχνης τονίστηκε ιδιαίτερα πρώτα από τον Λέοντα Τολστόι και αργότερα, στον 20ο αιώνα, από τους απολογητές της μαρξιστικής φιλοσοφίας.
Ο καλλιτέχνης, για να επιτύχει στην κοινωνική αποστολή του, θα πρέπει να καταλάβει, ποιος θα πρέπει να είναι ο επιθυμητός στόχος της κοινωνίας, προς τον οποίο οφείλει με το έργο του να στρέψει το ενδιαφέρον των συνανθρώπων του. Η τέχνη πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο προσανατολισμό, να είναι στρατευμένη σε ένα ορισμένο κοινωνικό στόχο. Η ιδέα για τη στρατευμένη μορφή της τέχνης τονίστηκε ιδιαίτερα πρώτα από τον Λέοντα Τολστόι και αργότερα, στον 20ο αιώνα, από τους απολογητές της μαρξιστικής φιλοσοφίας.
Ο Λέων Τολστόι ισχυρίστηκε ότι ο κοινωνικός χαρακτήρας της τέχνης, χάρη στον οποίο μπορεί να δικαιολογήσει την παρουσία της στην ζωή μας, διασφαλίζεται με δύο τρόπους. Η τέχνη, στον πρώτο τρόπο, οφείλει να μας προκαλεί συγκινήσεις τέτοιες, που όλοι να μπορούμε να μοιραστούμε από κοινού. Με αυτόν τον τρόπο θα συμβάλει, ώστε να έρθουμε πιο κοντά ο ένας τον άλλον. Ο άλλος τρόπος, είναι με τα έργα της να μας εμπνέει το ίδιο το αίσθημα της αδελφικότητας.
Κατά τον Τολστόι, ένα θεωρούμενο έργο τέχνης που δεν ικανοποιεί την κοινωνική αποστολή του, ουσιαστικά δεν είναι παρά προϊόν μιας κακής μορφής τέχνης. Εκείνοι όμως που προσέδωσαν το μέγιστο δυνατό βάθος στην ανάγκη ευθυγράμμισης της τέχνης προς τα κοινωνικά αιτήματα ήταν οι απολογητές της μαρξιστικής φιλοσοφίας, διανοούμενοι και καλλιτέχνες, που εμπνεύστηκαν από τις ιδέες του Φρίντριχ Ένγκελς και του Καρλ Μαρξ. Γι' αυτούς η τέχνη δικαιούται να υπάρχει, μόνο ως κάτι που συντελεί στην ικανοποίηση των όρων, που πρέπει να διέπουν την πορεία της κοινωνίας μας προς τον τελικό σκοπό της. Ως τέτοιο στόχο προέβαλαν την δημιουργία μιας κοινότητας ανθρώπων χωρίς ταξικές διακρίσεις. Στο συμπέρασμα αυτό ο Μαρξ κατέληξε, στην προσπάθειά του να ξεπεραστεί η αδικία που παρατήρησε μεταξύ των ανθρώπων.
Σύμφωνα όμως με τους εισηγητές της θεωρίας για την τέχνη ως αυτοσκοπό (μεταξύ των οποίων πρωτεύουσα θέση κατέχει ο Όσκαρ Ουάιλντ), δεν υπάρχει τίποτε πιο σπουδαίο στον κόσμο από την τέχνη. Έτσι ο εκφραστής της έχει μια διάθεση υπεροχής απέναντι σε όλους τους άλλους. Αυτή η αίσθηση υπεροχής του, μαζί με την αφοσίωσή του, τον υποχρεώνει να ζει αποκομμένος από το κοινωνικό περιβάλλον του. Η απομόνωση αυτή του καλλιτέχνη, είναι ένας τίτλος τιμής γι' αυτόν, κάτι που του προκαλεί ένα αίσθημα υπερηφάνειας. Παράλληλα η προσκόλλησή του στο έργο τέχνης, τον κάνει να αισθάνεται ανεξάρτητος από τις δεσμεύσεις, που καθορίζουν τη ζωή των υπολοίπων ανθρώπων. Αυτή η τέχνη δεν εξυπηρετεί καμιά σκοπιμότητα έξω από τον εαυτό της. Ύψιστη υποχρέωση του καλλιτέχνη είναι να εξαντλήσει όλη τη δημιουργική ικανότητά του, προκειμένου να κάνει όσο πιο τέλειο γίνεται το έργο του. Σύμφωνα με τους απολογητές αυτή της θεώρησης, η τέχνη δεν μπορεί να υπηρετεί κανένα άλλο σκοπό εκτός από την ομορφιά, η οποία αναδεικνύεται μέσα απ' την μορφή του καλλιτεχνήματος.
Συμπυκνώνοντας το περιεχόμενο των κειμένων, διακρίνουμε με ευκολία ότι ένα έργο τέχνης μένει ως οριστικό δημιούργημα αιωνίως, όπως και να ορίσουμε τον προορισμό, την χρήση και την χρησιμότητά του.
Όσον αφορά την ουσία της τέχνης, ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης την χαρακτήρισαν σωστά σαν μίμηση και αναπαράσταση της πραγματικότητας.
Μάλιστα και τέλος, κατά τον Πλάτωνα, η τέχνη είναι "μίμησις μιμήσεως", γιατί η πραγματικότητα που αντιγράφει η τέχνη, είναι και αυτή αντίγραφο ενός άλλου, νοητού κόσμου (Πολιτεία).
Μάλιστα και τέλος, κατά τον Πλάτωνα, η τέχνη είναι "μίμησις μιμήσεως", γιατί η πραγματικότητα που αντιγράφει η τέχνη, είναι και αυτή αντίγραφο ενός άλλου, νοητού κόσμου (Πολιτεία).
(Πηγές: Ένα άρθρο του "Βήματος", κείμενα σε περιοδικά, θέματα κυκλοφορούντα στο Διαδίκτυο, βιβλία και πανεπιστημιακές παραδόσεις).
Το σύγχρονο παραμυθάκι προβληματίζει ιδιαίτερα. Πόσες «εκπτώσεις» στην έμπνευση και στις ιδέες του πρέπει να κάνει ένας καλλιτέχνης για να σταδιοδρομήσει; και τελικά αποφεύγοντας ή αλλάζοντας μέρος αυτού που έχει να πει – στη φόρμα ή στο περιεχόμενο – ποιός είναι αυτός που σταδιοδρομεί, διακρίνεται και γίνεται εμπορικά αναγνωρίσιμος; το νέο «δημιούργημα» του καλλιτέχνη, ένας άλλος εαυτός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓι΄αυτή τη μεγάλη Ανάγκη που είναι η τέχνη, για τη λύτρωση που προσφέρει στο δημιουργό, για τη συγκίνηση και τη δύναμη που χαρίζει στο θεατή. Ο όρος και για τους δύο είναι ίδιος: αν δεν συμμετέχεις ολοκληρωτικά, αν δεν αφεθείς να σε παρασύρει η ιδέα, το έργο, δεν θα νοιώσεις απόλαυση.
Η απόλαυση του θεατή έχει δύο στάδια. Αυτό που ορίζεται από το χρόνο που διαρκεί η επαφή με το έργο τέχνης, το στάδιο της αισθητικής απόλαυσης. Και αυτό που κάνει πραγματικά ένα έργο συγκλονιστικό, το στάδιο της ψυχικής απόλαυσης, της επαναφοράς στη μνήμη. Αυτή η ευχαρίστηση, η ηδονή, δεν έχει τέλος. Δεν υπάρχει χρόνος. Ανακαλείται το έργο και η συγκίνηση επαναλαμβάνεται.
Για το δημιουργό, αυτόν που προχωρά χωρίς εκπτώσεις, και ίσως παραμείνει αφανής, το στάδιο είναι ένα, άχαρο, δύσκολο και συγχρόνως μεγαλειώδες. Οφείλει να γεννήσει. Κι αυτό είναι ένα συναίσθημα τόσο μοναχικό που κινδυνεύει να χαρακτηρισθεί εγωιστικό. Δεν υπάρχει όμως άλλη διαδρομή. (Ο Γκόγια αν εμφανιζόταν σήμερα, ελάχιστοι θα εκτιμούσαν το μεγαλείο του. Ο Σίλε επίσης, τον Πόλοκ θα τον χλεύαζαν, τον Μπέηκον θα τον προσπερνούσαν. Τα αριστουργήματα του Ροντέν και του Μοντιλιάνι πιθανά να τα κατέστρεφαν με σπρέυ.) Κάθε δημιουργός προχωρά με την ηθική του, καλύπτει τις αγωνίες του, παλεύει να ησυχάσει τους δαίμονές του. Κάποιοι κάνουν κι εκπτώσεις.
Ιόλη είχα έναν εξαιρετικά δημιουργικό διάλογο με το κείμενό σου. Με προβλημάτισες, αναρωτήθηκα, επιβεβαίωσα. Ευχαριστώ.
Φυσικά, η τέχνη δεν είναι αγώνας ταχύτητας ή οτιδήποτε ανάλογο, για να μπορεί να δικαιολογεί τους 'καλλίτερους' ή τους περισσότερο ή λιγώτερο εκπτωτικούς (και να τους βραβεύει ενίοτε).
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό όμως δεν αποτελεί κατά κανένα τρόπο ανασταλτικό παράγοντα για τον ενθουσιασμό όλων μας, μόλις ακούσουμε για κορυφαίες διακρίσεις οποιουδήποτε προϊόντος Τέχνης.
Τελευταία, εκπομπές ολόκληρες έχουν στηθεί σε ραδιόφωνο, τηλεόραση και φυσικά στο διαδίκτυο με μοναδικό αντικείμενο την παρουσίαση αντίστοιχων λιστών ή με την παρουσίαση των θεμάτων τους και με αντίστοιχη αξιολόγηση.
Αυτό δεν μειώνει την αξία της πληροφορίας που εμπεριέχεται στη λίστα αυτή, ούτε φυσικά την αξία άλλων έργων Τέχνης κάθε εποχής.
Ωραίο και με γνώση το σχόλιό σου Natassa. Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Έγραψα τα παραπάνω, διότι εκτός από την θύμηση, μεγάλη σημασία έχει και η διάκριση, ώστε να μπορέσει ένα έργο τέχνης, να βρει τον δρόμο που του αξίζει. Και εδώ οι εκπτώσεις των καλλιτεχνών είναι δυστυχώς συχνό φαινόμενο.
Ιόλη έκανες καταπληκτική σύμμειξη φαινομενικά ετερόκλητων στοιχείων και πέτυχες αυτό, που υποθέτω ότι ήθελες. Ένα αιχμηρότατο και αποτελεσματικό κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντελώς εξαίρετη δουλειά.
Κάπως έτσι γίνονται τα πράγματα. Οι αλλαγές στην Τέχνη και παντού. Άλλοτε με τρομερή ορμή και άλλοτε μέσα από υπόγεια σιγανά ρεύματα.
Πίσω από χαμηλές μάντρες και σε πλήθος παραπηγμάτων σωροί από παλιοσίδερα στοιβάζονται και παραπέρα εκτίθενται τα υλικά των κατεδαφίσεων στην Ύλη, στο Πνεύμα και στην Σκέψη. Λιγόστεψαν οι αλάνες, μίκρυναν οι αποστάσεις, γιγαντώθηκαν τα ύψη και τα προβλήματα. Εκείνοι που έπρεπε να δώσουν λύσεις, μεγεθύνουν αφάνταστα τα αδιέξοδα.
Μπορείς, ωστόσο, να βάλεις κάτω τα σχέδια. Να κάνεις τις αλλαγές σου. Να σβήσεις και να ξαναχαράξεις τις ευθείες και τις καμπύλες στην παράξενη αρχιτεκτονική του μεγαλύτερου κόσμου, του κόσμου που λέγεται Πνευματική δημιουργία, Τέχνη.
Eυχαριστώ πολύ Φοίβο.
ΔιαγραφήΠράγματι γιγαντώθηκαν στην σημερινή εποχή τα ύψη και τα προβλήματα.
Kαλό είναι να είναι πολλοί οι γνώστες των περί Τέχνης αλλά και οι λίγοι επαΐοντες είναι αρκετοί.
Στην σημερινή εποχή είναι πιο έντονη από ποτέ η ανάγκη να βρεθούν νέα μονοπάτια για μια δημιουργική αλλαγή στις ζωές μας. Από την οικονομία και τις επιχειρήσεις, μέχρι την Τέχνη, την κοινωνία, και τις μικρές καθημερινές μας συνήθειες, όπως το φαγητό, υπάρχει η πίστη, πως οι δημιουργικές και συνάμα ανατρεπτικές ιδέες και πρωτοβουλίες μπορούν κάτω από προϋποθέσεις να δώσουν νέα πνοή και να μεταμορφώσουν τον κόσμο μας.
Musica, tu accarezzi l'udito... Pittura, tu catturi lo sguardo.... Poesia, tu penetri il cuore e l'anima... come voi niente coinvolge i sensi così intensamente in uno scambio continuo nella mente che incorpora, mescola, elabora e rielabora, incastra, memorizza costruendo il nostro patrimonio artistico interiore dal quale attingiamo sotto forma di sensazioni, percezioni, emozioni quell'input per poter dire ma che bella questa nostra vita!
ΑπάντησηΔιαγραφήGrazie per accrescere così la sensibilità della mia anima!
Πολύ καλό σχόλιο Νάντια.
ΔιαγραφήΌλα αυτά τα κάνει το Πνεύμα, η Μουσική, και η Ποίηση.
Κι εγώ σε ευχαριστώ για την ευγένεια σου
άριστο κείμενο!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ πολύ Μαρία.
Διαγραφή(Από όσα βλέπω, ο Φοίβος έχει γράψει το MIND, ώστε να ενημερώνεται για τις δημοσιεύσεις σου. Αυτό είναι ιδιαίτερα ομιλητικό σε μένα).