Σελίδες

Τρίτη 26 Μαρτίου 2013

Σκάκι της ζωής: Ποιος παίκτης αόρατος κινεί τα μαύρα;


 

Τοπία της Νύχτας


Τώρα πια έχω αλλάξει σύστημα, τρόπο και συμπεριφορά. Δεν εξηγώ πλέον, όσο κι αν αυτό με ζημιώνει. Έκοψα επιτέλους αυτή τη βλαβερή για την ψυχή συνήθεια. 


Όσο ειλικρινέστερος είναι ο σύντροφος, τόσο αυξάνεται η προθυμία για συναισθηματική επένδυση, λένε οι σοφοί φιλόσοφοι. Εσύ βέβαια, πάντα είχες και έχεις την τάση να γράφεις τους σοφούς φιλοσόφους στα παλιά σου τα παπούτσια. 
Όσο για μένα, οι αρέσκειες τού οποιουδήποτε ήταν απολύτως σεβαστές.
Από την άλλη πλευρά, το ψέμα ή το θεωρούμενο ως ψέμα αυξάνει τη διάθεση για επιβολή ορίων, για επανάκτηση της αυτονομίας και για διατήρηση των προνομίων της ελεύθερης ζωής.


Μετά από όλα αυτά τα θρυλούμενα, ίσως και διηγούμενα, πρέπει να ηρεμήσω, να πάρω αποστάσεις από τις εξελίξεις και από σένα, να διεκδικήσω χρόνο μόνο για μένα, να σκεφθώ τι επιτέλους θέλω από την ζωή μου. Μου το χρωστάω αυτό. 


Εσύ από καιρό τώρα με χειρουργείς κανονικά και οι εμμονές σου περισσεύουν. 
Είπες ότι βλέπω, πως εσύ είσαι η τελευταία σύνδεσή μου με τον κόσμο, ότι φοβάμαι μήπως χάσω τη γέφυρά μου αυτή. 
Θυμάμαι ότι σε είχα ρωτήσει: Αν εγώ βρω τη δύναμη να γκρεμίσω τη γέφυρά μου, εσύ θα βρεις τη δύναμη να μη ξεκόψεις από μένα;   
Από τότε και μετά, ακόμη και ο Σίσυφος θα σε ζήλευε για την εμμονική επιμονή σου. Όλη η συμπεριφορά σου έγκειται στο να καταστρέφεις. Να σπάζεις συνδέσμους και να κόβεις δεσμούς.




Οι άνθρωποι έχουν την τάση να απομακρύνονται, από όσους νομίζουν ότι δεν συνεργάζονται μαζί τους ή παρακρατούν πληροφορίες για τον εαυτό τους. 
Το ψέμα, όταν γίνει πιστευτό ότι υπάρχει, δημιουργεί συνθήκες υπόγειου ανταγωνισμού και έλλειψης ικανοποίησης, που κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα, θα οδηγήσουν στην αποξένωση. 
Ταυτόχρονα, η επικοινωνία γίνεται χάλια, γιατί η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια έχουν πιάσει ταβάνι. 
Στον αντίποδα, θυμάσαι με πόση χαρά επισήμαινες συχνά - πυκνά ότι εμείς οι δύο δεν ανταγωνιζόμασταν καθόλου ο ένας τον άλλο και ότι η επικοινωνία μας ήταν σωστή, θερμή και ειλικρινής; Πανίσχυρη δύναμη η αυταπάτη.


Όλες οι σκέψεις μου στέκουν εδώ σαν το Τραίνο στο Ρουφ το καλοκαίρι. Γεμάτες χρώματα και αφίσες απ’ έξω, άδειες και σκοτεινές από μέσα... 
Το βράδυ με βρήκε να γυρίζω γύρω-γύρω από το άγαλμα του Βενιζέλου, εκεί στο πάρκο του Μεγάρου Μουσικής. Με μια διαρκή πυρετώδη προσπάθεια να επιταχύνω τον ρυθμό μου. Έχουν περάσει ώρες αλλά τίποτα δεν γίνεται. Η Σκύλλα του μυαλού καταβροχθίζει κάθε λογική αναδρομή και κάθε προσπάθεια αυτοπροστασίας.


 

Όλοι προχωρούν ή έτσι πιστεύουν, σε ευθεία γραμμή και κίνηση. Πιστεύουν ότι η πορεία τους στην ζωή είναι εξελικτικά προς τα μπροστά. Στην πραγματικότητα διαγράφουν κύκλους, άλλοι μεγαλύτερους και άλλοι μικρότερους. 
Σαν σβούρες γυρίζουν όλοι, και κανείς δεν το παίρνει είδηση. Μόνο μερικοί δικοί μας, κυνηγοί οραμάτων και οπτασιών, το ψυχανεμίζονται αυτό.
 
Εσύ όμως με βοήθησες πολύ σ’ αυτό το σημείο. Με έκανες να καταλάβω και να μη θέλω πια να ζήσω την ζωή μου κάνοντας κύκλους. Τώρα βρίσκω το θάρρος να μπω μέσα στον κύκλο μου και προσπαθώ να τον αντιμετωπίσω, παρ’ όλο που βρίσκομαι ακόμη περίπου στη μέση, στην περιφέρεια. 
Δεν μπορεί, κάποτε θα φτάσω και στο κέντρο.


Σύμφωνα με στατιστικές, τα περισσότερα ψεύδη εκστομίζονται, από φόβο μήπως ένα γεγονός πραγματικό ή φανταστικό ή κάποια πράξη που τελέσθηκε πραγματικά ή φανταστικά, διαταράξει τη γαλήνη της σχέσης. 
Εάν ο σύντροφος είναι επικριτικός, ελεγκτικός και καχύποπτος, τα πράγματα χειροτερεύουν σε μεγάλο βαθμό. 


Μάλιστα η χρησιμοποίηση ψεμάτων μπορεί να ενισχυθεί από το γεγονός τής υπερβολικά σφοδρής αντίδρασης του άλλου, που είναι τόσο εριστικός, ώστε ο φόβος και το άγχος παγιώνουν την πεποίθηση τού μη εριστικού συντρόφου, πως ένα ψέμα είναι πιο συμφέρον από τη διένεξη.
Έχει παρατηρηθεί ότι οι τεχνικές παραποίησης της πραγματικότητας από τον φυσιολογικό και μη εριστικό σύντροφο με το πέρασμα του χρόνου γίνονται ολοένα και πιο σωστές και εμπεριστατωμένες, ανάλογα με τον βαθμό αντίδρασης του εριστικού συντρόφου και την καθημερινή εμπειρία.




Οι φραστικές αλληλεπιδράσεις του ζευγαριού κατατάσσονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Σε πληροφορίες για τα συναισθήματα, για την εξουσία στην σχέση ως συστηματική επιρροή, για πόρους (υλικούς ΚΑΙ πνευματικούς), για επίλυση διαφόρων προβλημάτων της καθημερινότητας, για την σεξουαλική δραστηριότητα, για τους παρελθόντες εραστές, για διαδικασίες διεκπεραίωσης, για τις σχέσεις τού μη εριστικού συντρόφου με άλλα πρόσωπα, για γενικό σχολιασμό γεγονότων, για λανθασμένη αντίληψη τού ζηλεύοντα συντρόφου περί των απόψεων τού μη εριστικού για τα Γράμματα και τις Τέχνες, και τέλος γι’ αυτόν τον ίδιο τον σχεδιασμό της κοινής ζωής τους. 


Στο Λύκειο ήμουν πάντα ο mr Perfect. Χειριζόμουν τη γλώσσα τόσο σωστά, που ο φιλόλογός μου είχε γίνει για ένα μάταιο διάστημα επιθεωρητής Μαιγκρέ, για να ανακαλύψει ποιος μού έγραφε τις αναλύσεις των μεγάλων λογοτεχνικών κειμένων. Κάποια στιγμή κουράστηκα από αυτή την κατάσταση και άρχισα να κάνω επίτηδες λάθη. Η γριά αλεπού όμως πήρε στροφές και δεν ξεγελάσθηκε. Με έπιασε μια φορά στο προαύλιο του σχολείου, μου έδειξε τον Ταΰγετο και μου είπε: Όταν το βουνό αυτό χάσει την περηφάνειά του, τότε κι εσύ θα ξεχάσεις να μιλάς και να γράφεις σωστά. 
Κάποια στιγμή έφυγα κι εγώ με την σειρά μου από την Ελλάδα. Εκεί έξω, ανάμεσα στα άλλα, αποφάσισα να μη χάσω το χάρισμά μου, να καλλιεργήσω τις όποιες δυνατότητές μου, και να μάθω να μιλώ σωστά και να γράφω σωστότερα. Ξέρω λοιπόν βαθιά μέσα μου πως ούτε στις λέξεις ούτε στις πράξεις υπήρξα ποτέ ψεύτης, ουδέποτε, και ας παρεξηγήθηκα, και ας κατηγορήθηκα άδικα στην σκέψη, και ακόμη περισσότερο στα λόγια. 




Έρχομαι λοιπόν τώρα να δηλώσω ότι δεν υπάρχουν λέξεις φοβερές και τρομερές. Υπάρχουν άνθρωποι φοβεροί και τρομεροί, υπάρχουν σκέψεις φοβερές, υπάρχουν παρενέργειες των σκέψεων φοβερές, υπάρχουν συμπλέγματα φοβερά, υπάρχουν ασθένειες φοβερές, οι λέξεις όμως δεν είναι παρά λέξεις, είναι δηλαδή ο τρόπος της έκφρασής μας. 
Ο τρόμος μας για μερικές από αυτές δεν φανερώνει τίποτα άλλο παρά τον απερίγραπτο τρόμο, που μας προκαλεί και φέρνει στο συνειδητό μας η πραγματικότητα, την οποία υποδηλώνουν.


Το ψέμα είναι μία τέχνη και τεχνική, που μαθαίνεται από την ηλικία των έξι μηνών. Για τα παιδιά είναι πολύ εύκολο να αποφύγουν την τιμωρία διά της πλαγίας αυτής οδού, παρά να πουν αλήθεια, και να πληγωθούν ή να πληγώσουν κάποιον. 
Σήμερα οι ψυχολόγοι είναι πεπεισμένοι, ότι τα ψέματα στην πραγματικότητα κάνουν καλό στις σχέσεις, όταν υπάρχει εχέφρων χειρισμός τους. Διαχωρίζουν και διαφυλάσσουν την ερωτική σχέση από τις αναπόφευκτες αρνητικές σκέψεις, διατηρούν ένα μέρος της αυτονομίας της προσωπικότητάς μας σε καταστάσεις, που αυτή φυσιολογικά, εκουσίως και άνευ όρων παραδίδεται στο υποκείμενο του πόθου μας, και παρέχουν την απαραίτητη ένταση, η οποία κεντρίζει και αναβαθμίζει το ενδιαφέρον. 


Αντίθετα, η αποκάλυψη μιας ανούσιας αλήθειας κλονίζει και προκαλεί τριγμούς, που πρέπει να διευθετηθούν άμεσα, ειδάλλως προσλαμβάνουν ανεπιθύμητες και σε πολλές περιπτώσεις μοιραίες διαστάσεις για αυτή την ίδια την ερωτική σχέση.




Τα πολλά εφιαλτικά όνειρά μου δεν έχουν θέση στην ιστορία αυτή. Ίσως βρουν ταιριαστή θέση σε μια άλλη ιστορία. 
Στα πιο όμορφα από τα καλά μου όνειρα φαντάζομαι τα κεφάλια μας να γέρνουν τρυφερά το ένα προς το άλλο, αποκαμωμένα από έρωτες πιο ολόψυχους ακόμη και από το φιλήδονο φεγγάρι που έλουζε το κρεβάτι σου, και ξεθεωμένα βαθιά από αξεδίψαστα φιλιά. 
Βλέπω δυο ερωτευμένα κεφάλια, που γέρνοντας, αγγίζουν το ένα το άλλο με αισθαντική και ανείπωτη στοργή, και προσπαθούν να δώσουν ένα τέλος σε αυτή την τυραννία της απόστασης, που μπήκε ανάμεσά μας και μας χωρίζει.
Έξω ψιλοβρέχει ξανά. 
Μια ακόμη νύχτα μουσκεμένη 
με όνειρα, 
με φευγαλέα μέσα στα σύννεφα κατακόκκινα φεγγάρια, 
με σκέψεις, και 
με οξυμένα σαν νύχια αίλουρου συναισθήματα ευεξήγητου παράπονου, 
μού ψιθυρίζει χωρίς κανένα οίκτο στο αυτί, 
πως ούτε και απόψε πρόκειται να έρθεις...
  





Σκάκι της ζωής:
Ποιος παίκτης αόρατος
κινεί τα μαύρα; 

(Γιώργος Σεφέρης.
Ένα "αστείο" ποίημα.
Ένα χάι-κού.) 




21 σχόλια:

  1. Τι είναι ένα «καλό» βιβλίο;
    Ρώτησε ένας δημοσιογράφος την Λοράνς Κοσέ.

    Ιδού η απάντηση: Λίγο σαν τον όμορφο (γενικά) άνθρωπο. Τι μας κάνει να τον θαυμάζουμε;
    Το φυσικό παρουσιαστικό του, το πνεύμα του, τα αισθήματα της καρδιάς του και κάτι άλλο, που μπορούμε να το πούμε ψυχή.
    Σώμα του του καλού διηγήματος είναι το κείμενο: Του δίνουν αξία η ομορφιά, η γοητεία, η μοναδικότητα του στιλ και ευρύτερα της φόρμας του.
    Πνεύμα ενός διηγήματος είναι το θέμα του. Όλα τα θέματα μπορούν να γεννήσουν μεγάλα μυθιστορήματα αλλά υπάρχουν θέματα που είναι λιγώτερο ή περισσότερο δυνατά, πρωτότυπα, σημαντικά, επίκαιρα και συγγραφείς λιγώτερο ή περισσότερο ευφυείς και ικανοί.
    Καρδιά του διηγήματος είναι οι αξίες που μεταφέρει. Δεν μιλάμε πολύ γι' αυτό το θέμα σήμερα, αλλά δεν είναι άνευ σημασίας, αν σε σπρώχνει προς τα πάνω ή προς τα κάτω, αν είναι γεμάτο ευγένεια και γενναιοδωρία ή αν προσθέτει στην ευτέλεια του κόσμου. Η ψυχή στο διήγημα είναι μια διάσταση που δύσκολα προσδιορίζεται, αλλά όταν υπάρχει, όλοι οι αναγνώστες τη νοιώθουν. Είναι η αίσθηση αναγκαιότητας που σου προκαλεί. Ο Πολάν την προσδιόριζε με το αντίθετό της, λυπόταν που πολλά βιβλία "δεν αξίζουν τον κόπο", δεν είναι απαραίτητα ούτε για τον συγγραφέα ούτε για τον αναγνώστη.

    Αυτά ακριβώς ισχύουν εδώ.
    Έχουμε μπροστά μας μια έξοχη και γνήσια πένα, που δεν είναι απλά δυνατή, μα συναρπαστικά γοητευτική, και που, όπως όλα τα γνήσια πράγματα, είναι ευαίσθητη, διακριτική μα και ευάλωτη.
    Γι' αυτό και διαφωνώ κάθετα με την περιθωριακή άποψη ότι ο γράφων δεν χρειάζεται επαινετικό σχολιασμό. Όλοι γνωρίζουμε ότι ισχύει το αντίθετο ακριβώς, και χωρίς την ενθάρρυνση, ακόμη και η ισχυρότερη αυτοπεποίθηση πάει χαμένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μιας και χρησιμοποίησες τον λόγο τής Λ. Κοσέ, Ιόλη,
      λέω να βάλω κι εγώ μια άλλη σύγχρονη, για να βοηθήσει κι αυτή το θέμα.

      ...« Χαλάει ποτέ η αγάπη;»
      ρώτησε ο Μικρός.
      «Λυγίζει άραγε ποτέ και σπάει;
      Κι αν ναι, μπορείς άραγε να την κολλήσεις,
      να τη φτιάξεις και να τη χτίσεις;»

      «Α, δεν ξέρω», είπε η Μαμά, «το μόνο που ξέρω,
      είναι ότι θα σ΄ αγαπώ για πάντα».

      «Κι όταν πεθάνουμε και χαθούμε,
      θα μ΄αγαπάς ακόμη;» είπε ο Μικρός.
      «Θα υπάρχει ακόμα η αγάπη;»

      Η Μαμά πήρε στην αγκαλιά της
      τον Μικρό και κοίταξαν μαζί
      από το παράθυρο τον ουρανό.

      Το φεγγαράκι έφεγγε ψηλά
      και τ΄αστεράκια ήσαν φωτεινά.
      «Κοίτα, Μικρέ, τ΄αστεράκια
      πώς λάμπουνε στον ουρανό.
      Ξέρεις πως πολλά απ΄αυτά
      έχουν πεθάνει εδώ και πολλά χρόνια;»

      «Τα βλέπεις όμως, πώς φωτίζουν ακόμα στον ουρανό;
      Η αγάπη είναι σαν τ΄ αστέρια: Ποτέ δεν πεθαίνει
      και πάντα φωτίζει».

      Debi Gliori, από το βιβλίο της "Θα σ' αγαπώ, ό,τι κι αν γίνει".


      Λοιπόν, η πραγματική αγάπη κάνει ακριβώς αυτό: Ποτέ δεν πεθαίνει
      και πάντα φωτίζει !

      Η πραγματική αγάπη δεν είναι τσάντα, για να ετοιμάζεται και να ξανά-ετοιμάζεται.
      Είναι μία και μοναδική, και οφείλεις να την νοιώσεις, όσο επιπόλαιος ή "διαφοροποιημένος" και να είσαι.
      Αν δεν κατάλαβες ότι ήλθε, και δεν έδωσες τη μάχη στα δύσκολα, τότε απλά δεν την άξιζες...


      Ευχαριστώ πραγματικά.

      Διαγραφή
  2. SINFONIA.......
    qui sembra di sentire la voce dello scrittore.....scrivere con passione che cosa esprime il cuore quando la vita è istinto......una breve storia per l'anima.Le tonalità, le emozioni, le pause, il respiro delle parole, affascina, fa cogliere coerenza e completezza della storia letta...le buone storie...hanno un buon odore....si annusano......
    Le tante passioni, e le diverse forme della scrittura, sono intrecciate nella curiosità per la meraviglia, talvolta dolorosa talvolta orribile ma pur sempre meraviglia, che è capace di suscitare l’umanità nella sua interazione con ciò che la circonda. Ogni cosa e, a maggior ragione, ognuno di noi....è al tempo stesso costituito da storie ed è generatore di storie... alcune possibili, altre plausibili, altre ancora impossibili ma immaginabili......
    Cerco la leggerezza, perché leggero è il materiale che compone le storie. Cerco la velocità, perché il pensiero è rapido, più rapido della mano che scrive, molto più veloce dell'occhio che legge. Cerco l'esattezza perché le storie sono come orologi , meccanismi delicati e perfetti. Cerco la molteplicità perché ogni storia contiene tutte le altre, il detto e il non detto, la realtà e l'illusione, la vita e il gioco. Cerco la visibilità, che è il potere di mettere a fuoco visioni ad occhi chiusi. Sì sono proprio le Lezioni americane di Italo Calvino.......
    La sintesi è indizio di genialità.......scrivere storie brevi significa essere in grado di muoversi in uno spazio limitato.... saper raccontare una storia nel modo più conciso possibile.... riuscire ad attrarre ad emozionare il lettore in un clic....
    E qui...qui lo stato d'animo, le emozioni, sono tangibili..si materializzano si condensano.... in un dettaglio e lo riempiono di significato.

    Forse la vita è come un gioco da vivere intensamente....Blaise Pascal sosteneva che bisognava scommettere…....Madre Teresa che era una sfida e bisognava giocare…neri e bianchi, poveri e ricchi, dignitosi e trascurati....Se gli scacchi sono arte e scienza allora siamo parte di un progetto artistico, pertanto anche noi siamo chiamati ad essere artisti, interpretando la nostra
    vita come la più grande delle arti...bisogna ricordare che giocare una partita,
    come ben diceva Pablo Neruda richiede uno sforzo quasi sovrumano...
    di gran lunga maggiore.....del semplice fatto di respirare.La scacchiera.....beh...come un percorso esistenziale tridimensionale....i quadrati bianchi e quelli neri sono come i passi della vita... luminosi e a volte bui, ma necessari per il cammino...gli scacchi come metafora.....devi essere tu bravo ad arrivare sino alla fine, e se non riesci ad andare avanti, non spegnere il gioco....vorrebbe dire rinunciare a tutto, anche a quello che si era riuscito a fare di buono fino a quel punto.......

    un haiku per un haiku......

    Ho mosso i pezzi della scacchiera
    con strategia di pura difesa, sul cammino
    di bianche notti e neri giorni.......

    Foivos Legrand, qui si domina la pagina con una grande abilità.......COMPLIMENTI....e ti dico....scrivi, scrivi........e come diceva Gustave Flaubert... "Scrivere è un modo di vivere".......tu mi fai venire in mente leparole del Professor Bhaer di "Piccole Donne": "Devi narrare la vita...beh...ci sono molte altre cose oltre le profondità dell’anima se hai il coraggio di scrivere".

    SCRIVI...SCRIVI......




    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με εντυπωσίασες βαθύτατα με το σχόλιο αυτό Nadia.
      Είναι τόσο συναρπαστικά εμβριθές.

      "Οι καλές ιστορίες έχουν και καλή μυρωδιά"..!
      Εκπληκτικά περιγραφική και εύστοχη φράση.
      Θα την χρησιμοποιήσω πολύ στο εξής.

      "Όταν υπάρχει ανάγκη να αποφασίσεις, το καλλίτερο πράγμα είναι να πράξεις το σωστό.
      Το δεύτερο καλλίτερο πράγμα είναι να πράξεις λάθος.
      Το χειρότερο όλων είναι να μην κάνεις τίποτα.
      Αυτή είναι μια από τις σπουδαιότερες "εφαρμοσμένες" σοφίες, που έχουν ποτέ ειπωθεί στη νεώτερη ιστορία και ανήκει στον Θεόδωρο Ρούσβελτ.

      Ελπίζω ελέγχοντας την πλευρά μου, να μην έχω κάνει λάθος.
      Ούτε στα αφηγήματα ούτε στο περιεχόμενό τους.

      Σ' ευχαριστώ για την τόσο ωφέλιμη και θεραπευτική για μένα, σύμπλευση στην περιπέτεια της συγγραφής.

      Διαγραφή
  3. "Σε μια αδέσποτη παρτίδα
    όλα τώρα πως χωράνε
    τρελοί και κάστρα
    και η βασίλισσα του βασιλιά

    Ήττα μαζί και νίκη
    πάντα πως θα μοιάζουν
    του νου και της καρδιάς
    τα πορφυρά φεγγάρια, νέφη χαράς

    ..................................

    ...ποιος αόρατα ...αλήθεια κι εμείς γιατί πάντα θαρρούμε πως κινούμε τα λευκά ...

    ...μήπως προκαθορίζουμε με τις κινήσεις μας και αυτές του αντιπάλου, που δίχως τους , παρτίδα δε γίνεται...

    Αδέσποτη η Παρτίδα τούτη ποιητικέ μου φιλόσοφε και εξαίσιο το σκάρφημα του ιερού Σεφέρη, ίσως θυμίζει και κάτι πιο αισιόδοξο.. Κάποτε αυτός που κινεί τα λευκά, επιβάλει σε αυτόν που τα μαύρα κινεί τις επόμενες κινήσεις!!! Άλλωστε , δίχως αυτόν παρτίδα δεν θα στηνόταν ποτέ. Και φυσικά ακόμα πιο έξυπνα ενδιαφέρον να εμπιστεύεσαι στο Σεφέρη το κλείσιμο, ενός πραγματικά δυνατού ψυχογραφήματος και μιας απίστευτα, σχεδόν ποιητικής προσέγγισης, της πιο απλής -τόσο που πλέον αυτονόητη δεν θεωρείται από του πολλούς- έκφανσης της αγάπης..

    Δύο υπάρξεις γερμένες και αποκαμωμένες από απόλυτη αγάπη, μέσα στην ίδια την αγάπη.. Δυό σκιές , που κάνουν ένα φως... Υπέροχη δουλειά , με το γνωστικό κομμάτι να δένεται απίστευτα με το λογοτεχνικό.

    Κράτα γερά την πέννα γιατί
    ...Θα γράψεις, γιατί απλά , δεν γίνεται να μην γράφεις ..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και τι να κάνουμε εμείς, τα μαύρα πουλιά της νύχτας;
      Και πώς να ξεφύγουμε μια φορά από τα μαύρα τα τοπία;
      Και το τσιγάρο στρίβουμε, μαύρος καπνός μάς βγαίνει,
      και όπως η μέθη από φτηνό ποτό, τα όνειρά μας πιάνει,
      και κατάδικοι γυρίζουμε σε κύκλους πάλι μαύρους,
      και είναι το όνειρο μισό κι ο πόνος το βαραίνει,
      και η ψυχή αναδύεται εκεί στα ακουμπισμένα κεφάλια,
      και τριγυρνά σαν πούπουλο, σαν αθόρυβη νυχτερίδα,
      και τα σώματα κείτονται, απέλπιδα χωρισμένα...

      Ευαγγελία μού χάρισες ένα ωραίο ποίημα και έτσι σκέφθηκα να σού χαρίσω κι εγώ ένα μέτριο δικό μου.
      Μελέτησες βαθιά το πόνημά μου και αυτό φαίνεται αμέσως.
      Έκανες με οξύνοια μια ανάλυση - προσέγγιση και αυτό με βοηθάει πολύ.
      Σ' ευχαριστώ γι' αυτό.
      Επίσης, σε ευχαριστώ για τη λογοτεχνικά ενθαρρυντική προτροπή σου.

      Διαγραφή
    2. Κάποτε σε μια από τις εκθέσεις ζωγραφικής μου στα Ενετικά τείχη
      κάποιος θυμάμαι αναρωτήθηκε πως αντέχουν οι άνθρωποι να κάνουνε
      ακόμα τέχνη σε Εποχές σαν ετούτη που περνάμε. Η αλήθεια είναι πως
      έχω αναρωτηθεί και εγώ η ίδια αρκετές φορές με την ίδια πάντα απάντηση.

      Τέχνη είναι η αίσθηση πληρότητας και ικανοποίησης του ίδιου του δημιουργού
      πως έστω για λίγο , έστω και για ένα μικρό τόσο-όσο , έχει βάλει φως και χρώμα
      στις ψυχές των ανθρώπων. Και είναι τούτο κάτι που ακριβώς η σημερινή κατάσταση
      μιας πεζής κοινωνίας σε κρίση τόσο οικονομική όσο και αξιών, απαιτεί.

      Και αυτό το χρώμα , το είδα στα μάτια των ανθρώπων που τίμησαν τις εκθέσεις
      όπως το βλέπω και εδώ στα υπέροχα σχόλια των αναγνωστών...

      Ευχή μου και βαθύ πιστεύω μου, η πέννα σου , όπως και της υπόλοιπης ομάδας
      που γράφει εδώ μέσα [σας διαβάζω όλους και πραγματικά σας απολαμβάνω] να
      μη στερέψει ποτέ και να βάζει πάντα τη δική της πινελιά από χρώμα και φως
      στις ψυχές των ανθρώπων.

      Όσο για τους θαυμάσιους στίχους, που μόνο μέτριους δεν θα τους χαρακτήριζα,
      δεν μπορώ παρά να σου πω το ευχαριστώ με στίχους που μου εμπνέουν ...

      Ένα πραγματικό ευχαριστώ...

      Και τα μαύρα στα κλουβιά της σκακιέρας, ακόμη ψάχνω ποιος κινεί
      κι αυτός αόρατα του βασιλιά μου την αφή πως καταδιώκει
      και όσο ένα στερνό στριφτό καπνό στο ταβάνι θα χτυπώ
      κι αυτός την πιο θολή ρωγμή πως ψάχνει να ελευθερωθεί
      και το μισό το όνειρο πως με ρίζες μετέωρες θεριεύει κι αγριεύει
      και πως χτυπιέται πάλι αχόρταγα από ντουβάρι σε ντουβάρι
      τον ουρανό γυρεύοντας, ικέτης στων αστεριών το λυτρωμό
      και στη ρωγμή της θάλασσας το κρύσταλλο πως μηδενίζει

      και οι κύκλοι όλοι απόψε πως ξυπνήσανε το Ενετικά λιοντάρι
      και λιμασμένο τώρα κυκλώνει κυματοδαρμένες πέτρες του Κάστρου
      και πως γέρνουν οι νεφέλες από το ουράνιο σύνορο τούτη την ώρα
      και λιωμένες ικέτιδες τώρα, από του πελάγου την στερητική τρικυμία
      πως απαρνιούνται τ'αέρινο τους πέπλο , παραδομένες μ' ένα φιλί στο κύμα

      Και τα μαύρα ακόμα κάποιος τα κινεί, μα δε σκιάζεται η ψυχή πια
      όσο ρωγμές θα βρίσκει ένας απελπισμένο καπνός
      όσο νεφέλες κύματα αρμυρά θα σιμώνουν μ' ένα ασπασμό
      όσο ρωγμές το όνειρο στου αύριο το ταβάνι θε ν' ανοίγει

      Τόσο θε κι η ψυχή με γνώση αρχέγονη τα άσπρα να κινεί
      και του αόρατου αντιπάλου τις κινήσεις να ορίζει

      Και τότε πως ξεφύγουμε μια φορά από τα μαύρα τα τοπία
      πως και νεφέλες βάφουμε με πορφυρά φεγγάρια
      πως και κύματα δαμάζουμε με δρασκελιάς γαλάζιο

      Διαγραφή
  4. κείμενο ψυχής με χάι κου Σεφέρη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν ρίχναν ένα καράβι μες το μυαλό μας, θα ναυαγούσε...!

      Είναι απολύτως βέβαιο ότι θα το προσυπέγραφε και με τα δύο του χέρια, αν ζούσε σήμερα ο πολύ αγαπητός Τάσος Λειβαδίτης.

      Αν έριχναν ένα καράβι μες στην ψυχή μας, θα πήγαινε αύτανδρο...

      Σ' ευχαριστώ καλή μου Μαρία.
      Αυτό που έχω να πω, είναι ότι πράγματι είναι ένα κείμενο ψυχής.

      Διαγραφή
  5. Ένα μυθιστόρημα, ένα ψυχογράφημα, μια ψυχολογική ανάλυση τόσο αρμονικά δεμένα σε ένα ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΥΠΕΡΟΧΟ κείμενο.
    Οι ανθρώπινες σχέσεις.....πόσο δύσκολο είναι να ισορροπήσουν και να διανθίσουν...
    Ψέμα και αλήθεια παλεύουν νυχθημερόν για να αποφύγουν τους "κλειδωνυσμούς" . Πόσο εύκολο είναι αυτό?
    Πως είναι δυνατό να διατηρήσεις μια αρμονικά όμορφη σχέση χωρίς να έχεις τη διάθεση να παραχωρήσεις ένα κομμάτι του ζωτικού σου χώρου?
    Ο κύριος χειριστής του παιχνιδιού εμείς οι ίδιοι.
    Η αυτοπεποίθηση μας και ο σεβασμός πρός το ταίρι μας θα κρίνουν την βαρύτητα του ψέματος καθώς και την αιτία δημιουργίας του, προκειμένου να περισσώσεις ή όχι την σχέση.
    Ένα είναι σίγουρο.....στο τέλος η πραγματική αγάπη μεσουρανεί!

    Έξοχο κείμενο Φοίβο.....απλά έξοχο!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Η αυτοπεποίθηση μας και ο σεβασμός προς το ταίρι μας θα κρίνουν την βαρύτητα του ψέματος, καθώς και την αιτία δημιουργίας του, προκειμένου να περισωθεί ή όχι την σχέση".
      Αυτό είναι κανόνας απαράβατος και σ' ευχαριστώ που τον ανέφερες Ιωάννα.
      Στην σημερινή εποχή το δύσκολο είναι να εντοπίσεις το πρόβλημα ή τα προβλήματα σε μια σχέση.
      Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ότι οι άνθρωποι πιστεύουν πως τα συμπτώματα ενός προβλήματος αποτελούν το ίδιο το πρόβλημα.
      Μέγα λάθος.
      Όταν αρχίσει κάποιος να αντιμετωπίζει πραγματικά το βασικό πρόβλημα και όχι τα συμπτώματα, τότε μόνο θα μπορέσει να σώσει τη σχέση του. Από την στιγμή που έχει προσδιορισθεί ο πυρήνας του προβλήματος, μπορεί το ζευγάρι να μοιραστεί τις σκέψεις του.
      Αυτό σημαίνει ότι πρέπει ο ένας να κατανοήσει τα συναισθήματα τού άλλου, και από την άλλη να ακούσει τις ανησυχίες του συντρόφου του.

      Αν μάλιστα έχουν σκεφθεί να κρατούν ο ένας το χέρι του άλλου και να απομακρυνθούν από μαγκιές και μονόπλευρες αποφάσεις, τότε όλα θα είναι καλλίτερα.

      Τέλος, σ' ευχαριστώ για την ουσιαστική και ρωμαλέα συνεισφορά σου.

      Διαγραφή
  6. Τι ακριβώς είναι ένα καλό διήγημα;
    Τι ακριβώς είναι ένα καλό βιβλίο;
    Τι ακριβώς είναι μια ευμόρφως καταγεγραμμένη σκέψη;
    Τι ακριβώς γίνεται, για να πάρει σάρκα και οστά μια υψηλή έμπνευση;

    Κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με ακρίβεια.
    Τα καλά βιβλία, τα βιβλία δηλαδή που είναι για τον καθένα από εμάς καλά, τα βάζουμε συνήθως σε βιβλιοθήκες. Όταν μετά από καιρό σταθούμε απέναντι σε αυτές τις βιβλιοθήκες, κι αφού έχουν μεσολαβήσει μετακομίσεις, αλλαγές, εκκαθαρίσεις κλπ, μας αρέσει να αφήνουμε το βλέμμα μας να τα διατρέχει και μερικές φορές παίρνουμε στο χέρι μας κάποιο από αυτά. Ίσως ακόμη να διαβάσουμε μερικές γραμμές, να τρέξουμε ξανά στην αρχή ή στο τέλος, προσπαθώντας να ανακαλέσουμε στο μυαλό μας το περιεχόμενό του, κάτι που μας συγκίνησε, μια σκέψη που μας γέννησε.
    Δεν αποκλείεται, αν είμαστε άνθρωποι που διαβάζουμε συστηματικά ή που μας αρέσει ούτως ή άλλως να αφήνουμε το αποτύπωμά μας στα βιβλία μας, να πέσουμε πάνω σε κάποια σημείωση στο περιθώριο, σε κάποια σκέψη που σκαρώσαμε στα γρήγορα, και σίγουρα θα ξαναδιαβάσουμε κάποιες από τις υπογραμμισμένες φράσεις, πασχίζοντας να θυμηθούμε για ποιο λόγο μας εντυπωσίασε αυτή και όχι η αμέσως επόμενη, που τώρα μας φαντάζει απείρως πιο ενδιαφέρουσα.

    Τέτοιες στιγμές συνειδητοποιούμε κάτι που έτσι κι αλλιώς από καιρό υποψιαζόμασταν: Τα καλά βιβλία είναι αιώνια ζώντες οργανισμοί, αλλάζουν όπως κι εμείς.
    Κάθε φορά που τα ανοίγουμε, δεν είναι ποτέ ίδια με την προηγούμενη.

    Με το "Σκάκι της Ζωής" ή "Τοπία της Νύχτας" βλέπουμε μια συνεχόμενη δημοσίευση πρωτότυπων έργων στο MIND.
    Πρωτότυπων έργων στο υψηλότερο σημείο λογοτεχνικής απόδοσης.
    Μπορεί η περιλαμβανόμενη εδώ στο MIND δήλωση περί κοπυράιτ να τα προστατεύει, εγώ όμως θέλω να μαζευτούν μαζί με άλλα, καθώς και με τις εδώ υπάρχουσες μελέτες, και να εκδοθούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ χρήσιμο κείμενο γύρω από την ποιότητα τού γραπτού λόγου.
      Θα το χρησιμοποιήσω κάποια στιγμή.

      Τουλάχιστον με τον γραπτό λόγο δεν μπορεί να παίξει ή να κοροϊδέψει κανείς.
      Η ουσία είναι εκεί, μπροστά στα μάτια του αναγνώστη.
      Και η αλήθεια δίπλα, εκεί κοντά.
      Κανείς πλέον δεν μπορεί να κρυφθεί πίσω από τα δήθεν του, πίσω από την παράνοια, τις ελλείψεις, τα εφέ ή τον εγωισμό του.

      Ή ακόμη καλλίτερα, όπως είπε ένας φίλος, ένα καλό ανάγνωσμα σε βοηθά καθοριστικά, για να ξεφύγεις από all this anonymous dullness that creeps slowly between soul and mind...

      Σχετικά με την έκδοση, έχεις πάλι δίκιο Άντζι.

      Διαγραφή
  7. ..Έλα να παίξουμε...
    Θα σου χαρίσω τη βασίλισσά μου
    Ήταν για μένα μια φορά η αγαπημένη
    Τώρα δεν έχω πια αγαπημένη

    Θα σου χαρίσω τους πύργους μου
    Τώρα πια δεν πυροβολώ τους φίλους μου
    Έχουν πεθάνει από καιρό
    πριν από μένα Όλα, όλα, και τ' άλογά μου θα στα δώσω
    Όλα, όλα, και τ' άλογά μου θα στα δώσω
    Μονάχα ετούτο τον τρελό μου θα κρατήσω
    που ξέρει μόνο σ' ένα χρώμα να πηγαίνει
    δρασκελώντας την μιαν άκρη ως την άλλη
    γελώντας μπρος στις τόσες πανοπλίες σου
    μπαίνοντας μέσα στις γραμμές σου ξαφνικά
    αναστατώνοντας τις στέρεες παρατάξεις Έλα να παίξουμε...
    Ο βασιλιάς αυτός δεν ήτανε ποτέ δικός μου
    Κι ύστερα τόσους στρατιώτες τι τους θέλω
    Τραβάνε μπρος σκυφτοί δίχως καν όνειρα Όλα, όλα, και τ' άλογά μου θα στα δώσω... Έλα να παίξουμε... Κι αυτή δεν έχει τέλος η παρτίδα...αν ηταν Τραγούδι,παιχνιδι σαν της Ζωής το σκάκι,Νυχτολουλουδο αν ηταν λουλουδι...Σπουδαιο σαν τον ανθρωπο
    ΥΠΕΡΟΧΟ FOINOS

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ Μ. που έβαλες εδώ τον Μ. Αναγνωστάκη.
      Το ποιητικό αυτό κόσμημα δένει μοναδικά με το όλο θέμα και με την αγωνία του διηγήματος.

      Θα βάλω κι εγώ εδώ κάτι σχετικό με το διήγημα και με τη βαθύτερη νοηματική αναζήτηση και αγωνία του:

      Αν κάποτε καθήσεις λίγο να ξεκουραστείς από τη μάχη σου,
      Θυμήσου μια λεξούλα που σου ξέφυγε…
      Θα' θελα να στην κρύψω ανάμεσα στις χούφτες σου,
      (θυμάσαι το «δαχτυλιδάκι» που παίζαμε παιδιά;)

      «Μαζί»… «Μαζί»…
      Τη λένε τη λεξούλα μου τη μαγική…
      Και μη βιαστείς να την πετάξεις.
      Μπορεί μια μέρα να σου χρειαστεί…

      (Από την Αλκυόνη Παπαδάκη.)

      Διαγραφή
  8. Δεύτερο συνεχόμενο πάρα πολύ ωραίο διήγημα, που εκτός των άλλων τιμά την ελληνική γλώσσα.
    Ένας ύμνος στην ανθρωπιά, τη λεπτότητα, την αγάπη και τον ανυπόφορο πόνο της.
    Εξαιρετικός ο τρόπος ανάλυσης των περιλαμβανόμενων συναισθημάτων, όπως επίσης και των φιλοσοφικών και επιστημονικών προσεγγίσεων του Ψεύδους, μέσα σε μια εντυπωσιακά για τους σύγχρονους συγγραφείς πρωτότυπη ιστορία.
    Μπράβο.

    Η ζωή είναι τραγική και ωραία!
    Η γραφή μερικών σεμνών και προικισμένων ανθρώπων είναι γλαφυρή και ωραία.
    Το διήγημα αυτό, όπως και το εκπληκτικό προηγούμενο, έχει το πάθος και τα συναισθήματα ενός παλιού και γνήσιου λαϊκού τραγουδιού!
    Εξαιρετικό διήγημα, το επαναλαμβάνω!
    Το διάβασα σε μία δύσκολη στιγμή της ζωής μου και ελάφρυνε την σκέψη μου και δρόσισε την πληγή μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω μάθει στην ζωή μου να αισθάνομαι, πριν μετουσιωθώ.
      Έχω μάθει στην ζωή μου να σκέπτομαι, πριν μιλήσω.
      Έχω μάθει στην ζωή μου να μιλώ με τη μουσική.
      Έχω μάθει στην ζωή μου να δίνω, όχι γιατί έχω πολλά,
      αλλά γιατί έχω καταλάβει, πως είναι να μην έχεις τίποτα.
      Έχω μάθει στην ζωή μου να αποφασίζω, χωρίς να "θερίζω" άλλους στο πέρασμά μου.

      Ευχαριστώ πολύ.
      Θα ήθελα να προσθέσω ότι προσωπικά πιστεύω ότι στη βάση της η ζωή είναι μόνο τραγική.
      Έχει βέβαια πολλές ομορφιές, μα κάτω από αυτές, στη βάση των πραγμάτων ή στις Shapes of Things, που έλεγαν οι Yardbirds, υπάρχει πάντα κάτι το αδιαμφισβήτητα τραγικό.
      Αυτό βέβαια έχει την εξήγησή του. Το Σύμπαν το ίδιο, του οποίου ο άνθρωπος είναι ένα ελάχιστο μέρος, είναι πολύ σκληρό και τραγικό σε όλες τις εκφάνσεις του.
      Ποιοι είμαστε εμείς, που πιστεύαμε ότι θα γλιτώσουμε από τις βιωματικές προσωπικές καταρρακώσεις;;;

      Διαγραφή
  9. "I have learned in my life to feel before translated.
    I have learned in my life to think before speaking.
    I have learned in my life to talk with music.
    I have learned in my life to give, not because I have a lot
    but because I understand how it is not to got nothing.
    I have learned in my life to decide, without "mow" others in my wake."


    Could we be good if we could not be evil?
    It seems you understand this so well Dear Foivos...
    That we have the ability to choose how we react and can do so with integrity no matter what.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αν έχεις κάτι καλό, κράτα το.
    Αν σου έτυχε στην ζωή σου κάτι γνήσιο, κατάλαβέ το.
    Αν βρήκες το ωραίο, ζήσε το.
    Αν κατόρθωσες κάτι το ποιοτικό, δικαίωσέ το.
    Άγγιξε το ευλαβικά.
    Αγκάλιασε δυνατά αλλά όχι ασφυκτικά.
    Και βρες εκείνη την συμπεριφορά,
    που θα το κάνει να μη τελειώσει ποτέ...


    The ability to choose how we react is the main thing, dear Josephine.
    You are right.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. "Firm but not restrictive..."
    Seems like the answer to many things...

    Very profound and well-written story Foivos...
    As usual you exhibit great form.

    ΑπάντησηΔιαγραφή